eten tot je vol zit

Is eten tot je vol zit gelijk aan eten tot je genoeg hebt?

Maar liefst de helft van de volwassen Belgen is te zwaar en kampt met overgewicht. Percentages om u tegen te zeggen, net zoals het cijfer dat op die helft van de bevolking hun weegschaal verschijnt. Een van de redenen hierachter, is het feit dat veel mensen maar blijven eten tot ze zo vol zitten dat er letterlijk niets meer in hun maag bij kan. Dan is de vraag: eten tot je vol zit, is dat gelijk aan genoeg eten of te veel eten?

Textuur

versgeperste sapjes

Of je genoeg hebt gegeten, wordt grotendeels bepaald door de textuur van het voedsel. Dat element speelt meer mee dan het aantal calorieën of bijvoorbeeld het aantal vetten die de voeding bevat. Dat is meteen de reden waarom smoothies of sapjes niet aan te raden zijn als je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen: de textuur ervan is vloeibaar. Vloeibaar voedsel vult je maag simpelweg minder, waardoor je minder snel voldaan bent. Als jij een appel en een pompelmoes opeet, zal je veel sneller verzadigd zijn en eventjes geen honger meer hebben. In tegenstelling tot wanneer je van diezelfde appel en pompelpoes een sapje maakt.

Je moet dus best op voeding kunnen bijten, omdat je zo rustig kan kauwen en de spijsvertering in gang zet. Vanaf de eerste hap die je neemt, begint je lichaam voeding te verteren. Terwijl je nog aan het eten bent, beginnen de darmen volop te werken. Het duurt een tijdje voor je lichaam het gevoel heeft verzadigd te zijn, omdat je hersenen het signaal moeten krijgen dat je genoeg hebt gegeten. Dat signaal of de prikkels ervan vertrekt uit de darmen, waar de spijsvertering van start gaat. Aangezien het verteren niet op 1-2-3 gebeurt, moet je aandachtig en bewust eten om het signaal op tijd op te merken.

Lees ookZijn versgeperste sapjes eigenlijk gezond of niet?

De snelheid waarmee je eet

eten tot je vol zit

Dat is waarom te snel eten voor extra gewicht of overgewicht zorgt. Wanneer je te snel eet, eet je niet aandachtig, maar speel je jouw maaltijd gedachteloos naar binnen. Hierdoor krijgen je hersenen niet tijdig het signaal dat je genoeg hebt. Eten tot je vol zit, zorgt er automatisch voor dat je veel te veel eet. Je lichaam heeft dan gewoon niet meteen door dat het al voldoende voedingsstoffen en energie heeft binnengekregen.

Lees ookVerdikken we van te snel te eten?

Afleiding

eten tot je vol zit

Niet alleen de snelheid van het eten, maar ook andere factoren zoals afleiding tijdens het eten, kunnen jouw hersenen afleiden van het feit dat je genoeg hebt. Denk maar aan voortdurend je smartphone checken of tijdens de maaltijd naar televisie kijken. Je aandacht is gevestigd op het schermpje en op de informatie die daarop te zien is, waardoor je hersenloos je maaltijd opeet. Je geniet niet bewust van wat je aan het eten bent, waardoor je ook hierdoor automatisch meer eet dan je nodig hebt.

Wat betekent dat voor het getal op de weegschaal?

vermoeidheid slecht voor dieet

Een gezond lichaam en gezonde voeding gaan uiteraard verder dan alleen maar de mate waarin we verzadigd of oververzadigd zijn. Toch maakt de hoeveelheid voeding die je opeet en de snelheid waarmee je dat doet een groot verschil. Als je wil afvallen, moet je meer energie verbranden dan je opneemt. Wie al standaard veel meer eet dan waar zijn lichaam nood aan heeft, zal dus niet moeten verwachten dat het getal op zijn weegschaal naar beneden gaat.

Lees ookGaan mannen echt sneller afvallen dan vrouwen?

Herken je grenzen

eten tot je vol zit

Het antwoordt op de vraag is waarschijnlijk geen verrassing: als je het gevoel hebt dat je zó vol zit, dat er niets meer bij kan, dan eet je veel te veel. Dat is het signaal dat je lichaam uitzendt om te tonen dat je veel meer hebt gegeten dan je eigenlijk nodig hebt om optimaal te kunnen functioneren. De grens van ‘genoeg hebben’, is dan al lang overschreden. Net zoals te weinig eten, is te veel eten niet gezond.  Veel meer eten dan je lichaam nodig heeft wat energiewaarde betreft, uit zich in een te hoog getal op de weegschaal, een ongezond vetpercentage en vooral heel veel gezondheidsrisico’s. Eten tot je vol zit, is iets te veel van het goede.

Summer Boosters - Limited Edition

ONZE EIGEN WINKELS