versgeperste sapjes

Zijn versgeperste sapjes eigenlijk gezond of niet?

Versgeperste sapjes en smoothies hebben een heel gezond imago, maar is dat beeld eigenlijk wel correct? Je hebt ongetwijfeld al heel wat hippe sapjesdiëten zien voorbijkomen die je beloven dat je in no time al je overbodige kilo’s ziet wegsmelten. Toch is de vloeibare vorm van je dagelijkse portie groenten en fruit minder gezond dan je eigenlijk denkt.

Zelf geperst = gezond?

sapjes

Van fruitsap weet je al langer dat het ongezond is, omdat het boordevol toegevoegde suikers zit. Dan maak je maar zelf je sapjes, toch? Zo weet je exact welke ingrediënten er allemaal inzitten en welke voedingsstoffen je binnenkrijgt. Helaas, het tegendeel is waar. Zelfs al maak je jouw sapjes zelf, dan nog zijn ze minder voedzaam dan je denkt. Meer nog: van sapjes kan je zelfs dik worden.

Lees ookDit is waarom je beter geen cocktails kan drinken

Hoeveelheid suiker

versgeperste sapjes

Suiker is een dikmaker. Een beetje suiker kan vanzelfsprekend geen kwaad en dat hebben we gewoon nodig. Het teveel aan suiker dat je tegenwoordig in zowat alle voedingsmiddelen terugvindt, is daarentegen een enorme boosdoener. De beste suikers die je kan opnemen, zijn vrije suikers zoals de natuurlijke suikers uit fruit of groenten. Van toegevoegde suikers blijf je het liefst ver uit de buurt, want die plakken aan je lichaam nog voor je ze goed en wel hebt doorgeslikt.

Waarom kunnen we dan dik worden van sapjes als ze natuurlijke suikers bevatten? Wel, wanneer je bijvoorbeeld een stuk fruit in zijn geheel opeet, worden de natuurlijke suikers traag vrijgegeven. Als je daarentegen datzelfde stuk fruit uitperst tot een sapje, komen de suikers uit het vruchtvlees vrij en die komen dubbel zo snel in je bloedbaan terecht. Het effect daarvan is eigenlijk groter, waardoor het voor je lichaam aanvoelt alsof je meer suiker binnenkrijgt. Daar komt dan nog eens bij dat sapjes meestal niet uit één stuk fruit bestaan, maar uit meerdere stukken fruit. Zo kom je al gauw aan meer suiker dan eigenlijk gezond is.

Lees ookZoveel kilo suiker eten we écht per jaar

Verloren vitaminen

versgeperste sapjes

Zo veel suikers een sapje bevat, zo weinig vitaminen blijven er nog over. Die pers je namelijk met het fruit zelf weg. De vitaminen uit fruit of groenten kunnen het best opgenomen worden door de vrucht of groente puur te eten. De schil bevat bijvoorbeeld heel wat belangrijke en voedzame mineralen die door het persen volledig verloren gaan. Je houdt door het persen voornamelijk de minder gezonde bestanddelen van de voedingsmiddelen over, waardoor ze dikmakers zijn. Van één sapje ga je uiteraard geen tien kilo bijkomen, maar voor wie kampt met overgewicht is het een slecht idee om zich hier op te beroepen om af te slanken.

Vergeet hierbij vooral niet dat het punt van een dieet is om je levensstijl gezond te maken en je leven om te gooien. Dan kies je best vanaf de start voor de gezondste opties, zodat je later niet opnieuw in dezelfde ongezonde val trapt.

Lees ookIs diepvriesfruit gezond of niet?

Vullende vezels

Groenten en fruit zijn een grote bron van vezels. Die vezels zijn een hulpmiddel om af te vallen. Tenminste, als je de stukken fruit en de groenten in hun geheel opeet en de voedingsstoffen intact blijven. De sapcentrifuges of de andere keukenmachines waarmee je het sap maakt, filteren heel veel vruchtvlees uit het sap. Daar zitten net de meeste vezels in. Het pulp dat in het uiteindelijke drankje terechtkomt, bevat slechts een fractie van de vezels die er oorspronkelijk inzaten. Die vezels zijn nochtans goed voor je lichaam, omdat ze de spijsvertering en darmflora verbeteren. Nog een extra reden om fruit of groenten in hun geheel op te eten? Je zal op die manier langer verzadigd blijven tegenover wanneer je gaat voor de vloeibare vorm van twee of drie stukken fruit.

Lees ook5 effectieve tips om je vetverbranding te stimuleren

Laat de versgeperste sapjes gewoon aan de kant staan en geniet van pure voeding om een gezond lichaam te bekomen.

Herfstblues - gratis vermageringskuur

ONZE EIGEN WINKELS