effect van een middagdutje

Wat is het effect van een middagdutje op jouw bloeddruk?

Iedereen heeft wel eens last van een middagdipje. Je weet wel, dat moment waarop je eigenlijk bijna aan het indommelen bent achter je computer, maar je met alle macht tegen die slaap probeert te vechten. Je hebt namelijk niet altijd tijd of ruimte om een middagdutje te doen. Of is het misschien net wel een goed idee, om daar wat tijd voor te voorzien op kantoor? Wat is het effect van een middagdutje eigenlijk?

Powernap

productiviteit werk

Stiekem weet je eigenlijk wel dat het effect van een middagdutje op je gemoed alvast positief is. De vermoeidheid is weer even uit je systeem en je voelt je weer wat frisser en energieker om verder te werken. Een middagdutje wordt niet voor niets een ‘powernap’ genoemd. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je jouw batterijen kan opladen. Dat is nodig om optimaal te kunnen functioneren, zowel lichamelijk als mentaal. Een kort dutje laadt jouw batterijen op zodat je er weer even tegenaan kan. Dat verbetert je werkprestaties doordat je concentratieniveau verhoogt.

Lees ookEen middagdip tegengaan? Geen probleem dankzij deze tips

Wanneer kan je het best een middagdutje doen?

effect van een middagdutje

Een voorwaarde om van een nuttig en efficiënt middagdutje te kunnen spreken, is dat het dutje maximum een halfuurtje duurt. Wie langer dan een halfuur zijn ogen sluit, wordt veel versufter wakker en heeft zelfs minder energie dan daarvoor. Een korte recharge is aan te raden, maar overdrijf niet, want dat werkt in je eigen nadeel.

Het ideale tijdstip om een middagdutje te doen verschilt voor iedereen. Doordat ieders bioritme anders is, heeft iedereen nood aan wat extra energie op een ander moment. De meeste mensen ervaren een dipje kort na de middag, meestal na de lunch. Dat is normaal, omdat het verteringsproces jouw lichaam vermoeider maakt. Een korte wandeling of het opsnuiven van wat frisse lucht buiten kan na de lunch wonderen doen om jouw energieniveau wat op te krikken.

Lees ookDe werking van je brein is het meest optimaal op dit uur

Een lagere bloeddruk

Het effect van een middagdutje op de bloeddruk? Die extra minuten slaap zouden een te hoge bloeddruk helpen verlagen. Vermoeidheid zorgt namelijk voor extra stress in je lichaam. Wanneer je moe bent, maar je toch moet blijven functioneren, put je jouw lichaam harder uit dan wanneer je helemaal uitgerust bent. Die stress kan ervoor zorgen dat je een hogere bloeddruk hebt. Af en toe de druk even verlagen door een kort middagdutje te doen, stabiliseert de bloeddruk.

Zelfs mensen die aan hypertensie lijden, een aandoening waarbij de bloeddruk altijd hoog is door een te hoge druk in de grote slagaders, hebben baat bij een kort middagdutje. Een lagere bloeddruk betekent op zijn beurt minder risico op hart- en vaatziekten. Zo verlaagt de kans op een hartaanval bijvoorbeeld al met 10%.

Lees ookWat je zéker moet weten over een hoge bloeddruk

Geen compensatie voor slaaptekort

met een schok in slaap vallen

Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat een middagdutje uitsluitend effectief is wanneer je niet kampt met een slaaptekort. Overdag je tekort aan uurtjes nachtrust proberen in te halen in de vorm van korte ‘powernaps’, is geen manier om het slaaptekort te compenseren. Het zal je biologische ritme alleen meer in de war sturen, waardoor het moeilijker wordt om terug uitgeslapen te geraken. Is je middagdipje onderdeel van een slaaptekort op lange termijn en niet gewoon van een vermoeidheidsdipje na de lunch? Dan is het tijd om eens langs de huisarts te passeren en je slaappatroon onder de loep te nemen.

Wanneer je ‘s avonds moeite hebt om vlot in slaap te vallen, kan je alvast proberen om een slaapritueel in te stellen waardoor je jouw lichaam een duidelijk signaal geeft dat het tijd is om onder de wol te kruipen. Bijvoorbeeld het drinken van een natuurlijk drankje zoals SleepDust ongeveer een halfuur voor het slapengaan, kan je lichaam en geest al tot rust brengen. Daardoor vertoef je sneller in dromenland.

Lees ookVlot in slaap vallen: het lukt jou dankzij dit slaapritueel

Het effect van een middagdutje is dus positief wanneer je rekening houdt met de duur ervan en wanneer je het niet gebruikt ter compensatie voor een fundamenteel slaaptekort. Voor een lagere bloeddruk en een beter concentratieniveau kan je alvast eens bij je baas polsen of het geen goed idee is om naptime te integreren op kantoor. Je weet maar nooit, toch?

48 jaar

ONZE EIGEN WINKELS