werking van je brein

De werking van je brein is het meest optimaal op dit uur

Heel wat onderzoekers roepen luid dat je het meest productief bent in de ochtend, omdat je brein dan nog maar net wakker is. Andere onderzoekers beweren daarentegen met volle overtuiging dat je net in de namiddag, dan weer in de avond het meest productief bent. De werking van je brein is iets waar al veel onderzoek naar gedaan werd en nieuw onderzoek werpt weer nieuw licht op de zaak. Volgens recent onderzoek is de werking van je brein het meest optimaal op dit tijdstip.

Biologische klok

werking van je brein

Hoe organiseer jij je dag? De kans is groot dat je jouw dag plant volgens de uren van je job, het uur van je trein, je kinderen die naar school gevoerd moeten worden en nog veel andere sociale activiteiten. Een strakke planning is een vereiste als je een druk leven hebt en liefst geen zaken over het hoofd ziet, maar het is niet de beste manier om uit te zoeken wanneer je het meest productief bent.

Hoe je dan wel kan weten wanneer je het meest productief of het meest alert bent tijdens de dag? Door te kijken naar je biologische klok. Je staat op met een bepaald energieniveau en je gaat weer slapen met een ander energieniveau. Hoeveel energie je hebt, verandert doorheen de dag. Dat beïnvloedt de manier waarop je werkt en je productiviteit. Leven volgens je biologische klok zorgt ook voor minder risico op depressie, diabetes, overgewicht en Alzheimer.

Meer energie

productiviteit werk

Als je slaap- en waakritme of je biologische klok een goede regelmaat heeft, kan je makkelijk inschatten wanneer je het meest productief bent. Je weet zelf wanneer de werking van je brein vlotter verloopt en wanneer je jezelf het best kan concenteren, omdat je de algemene veranderingen van energieniveau doorheen de dag gewend bent. Daarnaast zal je biologische klok synchroon afgestemd zijn op alle andere lichamelijke processen die belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Denk hierbij onder andere aan het metabolisme en de spijsvertering.

Binnen dat biologische ritme, zijn er ook nog ultradiane ritmes, die geen dag, maar een paar uur duren en opnieuw de mate van productiviteit en energie beïnvloeden. Die ritmes verklappen dat je brein bijvoorbeeld maar anderhalf tot twee uur intensief kan focussen en dat je focus in het midden van die tijdsbesteding het meest optimaal is. Bij voorkeur neem je ook een pauze van ongeveer 20 minuten in dat blok, om de werking van je brein extra te stimuleren.

De ideale tijd per activiteit

werking van je brein

Niet alleen de biologische klok, maar ook de aard van de activiteit die je uitvoert brengt een ander tijdstip van hoge productiviteit met zich mee. Moet je bijvoorbeeld veel cognitieve taken uitvoeren? Dat zijn taken die veel inzicht en denkwerk vereisen. Het cognitieve vermogen is het vermogen om te kunnen leren, onthouden en reflecteren over bepaalde vormen van kennis. Dit soort taken kan je bijvoorbeeld het best uitvoeren aan het einde van de ochtend. Waarom? Omdat je lichaamstemperatuur en je concentratieniveau dan op hun hoogtepunt zijn, waardoor je cognitief beter presteert. Ten minste, als je op een normaal uur uit je bed komt die dag. Wie doorgaans langer in bed blijft liggen, verslechtert zijn algemene concentratie van die dag. Al verslechtert de concentratie in het algemeen bij de meeste mensen na de middagpauze. Het gaat met pieken en dalen.

Moet je eerder creatief bezig zijn? Plannen bedenken, brainstormen of ideeën uitwerken? Dat doe je daarentegen beter in de namiddag. Waarom? Omdat je in de namiddag meestal meer moe bent dan in de voormiddag en dat levert meer creativiteit op. Dat valt te verklaren doordat je soms de meest creatieve ideeën bedenkt wanneer je niet voor de volle 100% op de opdracht gefocust bent. Denk maar aan al die keren dat je plots een topidee bedacht tijdens dat rondje lopen of die ontspannende douche.

Lees ookGebrek aan inspiratie? Zo kan je creativiteit stimuleren

Andere factoren

werking van je brein

Daarbij besef je waarschijnlijk maar al te goed dat die biologische klok en dat ritme bij iedereen verschilt, aangezien iedereen een ander slaappatroon en levensritme heeft. Wat wel veralgemeend kan worden, is bijvoorbeeld dat de meeste mensen rond een uur of twee in de namiddag een beetje slaperig worden en een zogenaamde middagdip ervaren. De mate waarin je die middagdip ook daadwerkelijk ervaart, hangt af van hoeveel slaap je hebt gehad. Bovendien zal je minder alert functioneren wanneer je net hebt gegeten. Een wandelingetje na de maaltijd is dan niet alleen goed voor je spijsvertering, maar ook voor je alertheid en de werking van je brein.

Lees ookEen middagdip tegengaan? Geen probleem dankzij deze tips

De werking van je brein kent geen geheimen als je aandachtig luistert naar je biologische klok. Zit jouw ritme goed?

SkinnyLove - nieuw en verbeterd recept

ONZE EIGEN WINKELS