groenten depressie

Wat is het verband tussen groene groenten en depressie?

Bestaat er een verband tussen groene groenten en depressie? Ja, en wel in de positieve zin. Er bestaat namelijk een manier om ook via je voeding depressie te counteren. De grote voedingswaarde in groene groenten kunnen je daarbij helpen.

Vitamine B9

Vitamine B9 staat voor folaat, een verzamelnaam van sterk werkende vitaminen waarvan foliumzuur de meest bekende is. Foliumzuur is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van ongeboren kinderen, maar ook ons hele leven lang. Het is van nature sterk aanwezig in spinazie en andere groene groenten, maar bijvoorbeeld ook in asperges en vers sinaasappelsap.

Folaat onderhoudt en herstelt onze DNA-cellen. Niet onbelangrijk, als je weet dat onze neuronen of hersencellen zichzelf niet kunnen vernieuwen.

Groene groenten = foliumzuur

In veel gevallen speelt een tekort aan foliumzuur een rol bij depressie. Foliumzuur is belangrijk voor de aanmaak van hormonen die invloed hebben op je humeur. Daarnaast kan een tekort aan foliumzuur leiden tot ophoping van homocysteïne, wat een negatief effect heeft op onze hersenen en gemoed. Een overschot van dit aminozuur kan ook leiden tot een ontsteking van de bloedvaten, wat de kans op een hartaanval of beroerte verhoogt.

Verschillende onderzoeken stellen een verband tussen een tekort aan foliumzuur en depressie (met een hoog homocysteïne-niveau) vast.

Wil je extra foliumzuur binnenkrijgen eet dan meer groene groenten zoals spinazie, boerenkool, rucola en spruitjes. Ook broccoli, fruit en volkoren granen zijn rijke bronnen van foliumzuur.

Andere onderzoeken tonen aan dat een mediterraans dieet goed is om een depressie tegen te gaan. Benieuwd hoe dat komt? Start hier.

Wist je dat je dankzij deze simpele, goede gewoonte minder kans maakt op depressie?

H20 voor je brein

Mogen we je ten slotte nog even op het belang van heerlijk, helder water wijzen? Als je lichaam al voor meer dan 60% uit water bestaat, is dat voor je hersenen nog meer het geval. Die bestaan zelfs voor 70% uit water. Te weinig vocht in je lichaam heeft dus ook invloed op je mentale toestand. Niet dat je kans loopt op een depressie door een dagje minder te drinken, maar op lange termijn is een goede hydratatie essentieel.

Waardevolle tips om meer te drinken? Die staan onder meer in dit artikel.

Kortom: redenen in overvloed om vaker lekkere spinazie, spruitjes en andere groene groenten te koken. Door deze nieuwe wetenschap krijgt het oude gezegde ‘je bent wat je eet’ een heel nieuwe betekenis!

ONZE EIGEN WINKELS