tips voor een betere concentratie

Tips voor een betere concentratie die jou helpen je focus terug te vinden

Heb je tijdens het werk regelmatig last van een gebrek aan concentratie? Vind je het moeilijk om jezelf op kantoor te blijven focussen in het midden van alle chaos rondom je? Dan helpen deze zes tips voor een betere concentratie jou om je focus terug te vinden. Zo werk je niet alleen sneller en efficiënter, maar haal je ook meer voldoening uit je werkdag.

1. Beperk je socialemediagebruik

tips voor een betere concentratie

Als er iets nefast is voor je concentratiegehalte, dan zijn het wel alle meldingen van sociale media. Deze behoort misschien wel tot één van de moeilijkste tips voor een betere concentratie: beperk je socialemediagebruik tijdens de werkuren en focus op de job die je zelf moet doen. Moet je voor je werk op sociale media zitten? Meld je dan alleen aan op de pagina’s van het bedrijf zelf en laat je persoonlijke accounts links liggen tot je ‘s avonds weer naar huis gaat. Je zal niets gemist hebben en ondertussen kan je jezelf veel beter concentreren. Hallo productiviteit!

Tip: Zet je smartphone in vliegtuigstand en steek hem weg in je tas. Als je hem niet naast je hebt liggen, heb je automatisch minder de neiging om hem vast te nemen en doelloos te liggen scrollen.

Lees ook3 efficiënte manieren om je smartphone minder te gebruiken

2. Ga eventjes naar buiten

tips voor een betere concentratie

Wanneer je een hele dag binnen in een muf kantoor zit, is het normaal dat je ergens je concentratie wel eens kwijtspeelt. En het is even normaal dat het soms moeilijk is om die terug te vinden. Wat hier helpt, is tijdens de pauze eventjes naar buiten gaan. Amper 5 minuten kunnen al veel verschil maken en je brein weer de nodige zuurstof geven om opnieuw te kunnen focussen op wat er moet gebeuren. Ga even naar buiten, wandel wat over en weer en adem diep in en uit. De frisse lucht maakt je wakkerder en alerter, wat je productiviteit ten goede komt.

Tip: Heb je geen optie om op kantoor naar buiten te gaan? Open dan gewoon even het raam en snuif de frisse lucht op. Je brein heeft zuurstof nodig om opnieuw goed te kunnen nadenken. Alle beetjes helpen.

Lees ookDit voordeel ervaren mensen die regelmatig in de natuur wandelen

3. Gezonde voeding

tips voor een betere concentratie

Voor een gezond en wakker brein moet je jouw lichaam gezonde voeding geven. Die voeding onderhoudt niet alleen je lichaam, maar ook je brein. Heb je last van veel middagdipjes? Dan is de kans groot dat je een lunch of tussendoortje hebt gegeten dat zorgt voor pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Dat uit zich in vermoeidheid, waardoor je werkfocus vlug verdwenen is. Kies voor gezonde en gevarieerde voeding die alle nodige voedingsstoffen bevat om je langdurig te laten concentreren. Ook voldoende water hoort hier bij. Dat houdt je geest fris en zo ben je ook na de middag helemaal klaar om er tegenaan te gaan! Ten slotte is het belangrijk dat je ook niet te veel eet tijdens de lunch. Na het eten ben je doorgaans meer vermoeid, dus hoe meer je eet, hoe vermoeider je bent.

Tip: Als je niet altijd even vlot je water binnenkrijgt, kan je het natuurlijke SkinnyLove toevoegen aan je water. Zo blijf je niet alleen wakkerder, maar krijg je eveneens meer vitaminen en mineralen binnen dan bij gewoon water.

Lees ookDit effect heeft gezonde voeding op jouw brein

4. Op tijd je bed in

met een schok in slaap vallen

Ja, genoeg slaap heeft een effect op je concentratieniveau. Vermoeidheid is dodelijk voor je concentratieniveau. Hoe energiek je de ochtend misschien nog doorkomt na een gebrek aan slaap, in de namiddag zullen die gemiste uurtjes zich wreken op hoe goed je jezelf kan focussen. Daarom is een regelmatig slaappatroon tijdens de week noodzakelijk. Op die manier programmeer je jouw lichaam en geest een beetje, waardoor ze weten op welke uren optimaal te functioneren en concentreren.

Tip: Geraak je ‘s avonds niet zo goed in je bed? Zet dan eens een alarm dat afgaat ongeveer een halfuurtje voor je normaal wilt gaan slapen. Op die manier word je jezelf er bewuster van dat je bijna in je bed moet kruipen en kan je rustig met je slaapritueel beginnen.

Lees ookZo lukt het jou wél om op tijd te gaan slapen

5. Plan alles goed in

Heb je een drukke week? Dan heeft het geen zin om zonder planning aan die week te beginnen. De kans is groot dat je dan heel wat belangrijke zaken over hoofd ziet en zo met dubbele boekingen en meer stress achterblijft. Investeer in een goede agenda en maak een mooie planning van hoe je week eruitziet. Zo weet je op wat je moet focussen die week en ga je makkelijker doorwerken. Je weet dat je dat lijstje af moet werken, waardoor je meer drive hebt om door te zetten.

Tip: Een van de tips voor een betere concentratie is zeker niet vergeten om ontspanningsmomenten in te plannen. Wanneer je een uurtje sport of een afspraak met een vriendin ziet staan, is dat overdag een extra stimulans om goed door te werken. Bekijk dat ontspanningsmoment als een soort van beloning voor al je harde werk.

Lees ookVroeg opstaan na de vakantie: dankzij deze 4 tips lukt het jou probleemloos

6. Beweeg

afvallen tijdens de menopauze

Kom je na een lange werkdag heel moe thuis? Dan is het soms interessant aan de verleiding om in de zetel te ploffen te weerstaan. Akkoord, als je naar je favoriete serie kijkt, verzet je jouw gedachten en geniet je van welverdiende rust. Af en toe aan die drang weerstaan en toch gaan sporten levert je daarentegen veel meer op. Zeker wat concentratie betreft. Wat beweging na het werk zal je later op de avond beter doen slapen en helpt je om je gedachten te verzetten. Dat helpt om je de dag erna beter te kunnen concentreren.

Lees ookDit is waarom succesvol afvallen meer is dan alleen maar gezond eten en meer bewegen

Dankzij deze tips voor een betere concentratie zijn jouw namiddagdipjes verleden tijd en krijg jij dat to-do lijstje in no time afgewerkt!

SkinnyLove - nieuw en verbeterd recept

ONZE EIGEN WINKELS