vroeg opstaan na de vakantie

Vroeg opstaan na de vakantie: dankzij deze 4 tips lukt het jou probleemloos

September is de maand die synoniem staat voor een nieuwe start na de lange zomermaanden. Back to reality, helaas. Of je nu terugmoet naar school of naar kantoor: het is opnieuw even aanpassen. Maakt die wekker ‘s morgens nu meer lawaai dan hij voor de vakantie deed of lijkt dat maar zo? Je bed voelt ongetwijfeld ook veel comfortabeler aan wanneer het rinkelgeluid door de slaapkamer schelt. Vroeg opstaan na de vakantie lukt jou probleemloos dankzij deze 4 tips.

September: de maand van een nieuw begin bij uitstek. Na een deugddoende vakantie ben je weer helemaal opgeladen om met volle moed aan een nieuw werkseizoen te beginnen. De kinderen weer naar school en jij weer naar kantoor. Dankzij deze tips gaat het nieuw begin net iets vlotter.

1. Slaapritme

op tijd gaan slapen

Na een hele vakantie lang op verschillende uren op te staan en te gaan slapen, is het begin van het nieuwe schooljaar ideaal om je slaapritme aan te passen. Vroeg opstaan na de vakantie betekent dat jouw lichaam de kans moet krijgen om te wennen aan een nieuw patroon. Dat gaat vlotter wanneer je tijdens de week rond hetzelfde tijdstip in je bed kruipt en rond hetzelfde uur er ‘s morgens weer uitkomt. Zo zal je ‘s morgens sneller kunnen opstaan en zal je vlotter wakker worden, zonder dat vervelende ochtendhumeur. In het weekend kan je gelukkig profiteren van wat extra slaapuurtjes, zodat je de hele week lang met voldoende energie aan de nieuwe dag kan beginnen. En nog een gouden tip: weg met die snoozeknop!

Lees ookDaarom is snoozen écht geen goed idee

2. Een frisse douche

koud douchen gezond

Het eerste wat je doet wanneer je succesvol uit je bed bent geklauterd op een werkdag? Een frisse douche nemen! Zeker wanneer je niet echt een ochtendmens bent, is het een aanrader om dit eens uit te testen voor je aan de rest van je dagtaken begint. Waarom het een goed idee is? Het water zal je meteen wakker maken en je voelt je meteen klaar om aan je dag te beginnen. Even een ontspannende douche en weg is die ochtendstress. Wil je een echte wake-upcall van je douche maken? Sluit dan af met een beetje koud water, om dat slaperig gevoel volledig uit je hoofd te krijgen.

Lees ookWaarom koud douchen gezond is voor je lichaam

3. Ontbijt

ontbijt

Ben jij iemand die meestal te laat opstaat en geen tijd meer heeft om rustig te ontbijten en dan maar iets koopt onderweg? Vanaf nu niet meer! Zet je wekker standaard een halfuurtje vroeger dan vorig jaar, neem een frisse douche zoals in tip 2 wordt aanbevolen en neem je tijd om rustig te ontbijten. Zo breng je jouw metabolisme al op gang, waardoor je lichaam al je eten beter verteert doorheen de dag. Daarnaast is dat ontbijtmoment even me-time waarin je even kan ontstressen voor de chaos van de dag je roept. Toch geen tijd? Neem dan bijvoorbeeld het natuurlijke drankje SkinnyLove mee in een handige shaker voor onderweg en doe wat fruit in een potje. Op die manier heb je toch nog een gezond ontbijt on the go dat je tot de volgende maaltijd verzadigd en voldaan houdt.

Lees ookZijn tussendoortjes gezond of niet? Wel op deze manier!

4. Plannen, plannen, plannen

vroeg opstaan na de vakantie

Voor de niet-planners klinkt deze tip ongetwijfeld heel saai. Vergis je niet, een planning is allesbehalve saai wanneer die jouw dag een stuk aangenamer en gemakkelijker maakt. Ochtenden tijdens het schooljaar kunnen heel hectisch zijn: lunch voor jezelf, lunch voor de kinderen, hobby’s na schooltijd, deadlines die je moet halen… Het spreekt voor zich dat dit heel wat geregel vereist om niets over het hoofd te zien. Plan daarom goed hoe je dag eruitziet en bereid jezelf goed voor op de week. Een gezonde lunch? Die kan je bijvoorbeeld op zondag al preppen voor een hele week, zodat je daar al niet meer naar moet omkijken tijdens de week. De sportzak van je kind? Leg die de avond ervoor al klaar, zodat je last minute niet nog een tennisracket of sportschoenen moet gaan zoeken. Plannen maakt het jezelf een heel stuk gemakkelijker en bespaart je heel veel onnodige stress.

Lees ook4 tips om toch gezond te eten tijdens een drukke week

Vroeg opstaan na de vakantie is nooit leuk, maar dankzij deze tips wordt het toch al een veel leukere ochtend dan je had kunnen hopen! Ben jij klaar voor een nieuwe start?

SkinnyLove - nieuw en verbeterd recept

ONZE EIGEN WINKELS