slapen tips

Daarom mogen vrouwen langer slapen dan mannen (+3 tips voor het perfecte dutje)

Extra slaap kan nooit kwaad: hieronder delen we onze 3 beste tips voor het perfecte dutje! En we vertellen je waarom vrouwen wat langer mogen slapen. Het is wetenschappelijk bewezen!

Hoe komt het dat vrouwen meer slaap nodig hebben?

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de hersenen van vrouwen complexer in elkaar zitten dan bij mannen. Ook omdat zij vaak multi-tasken, heeft hun brein meer tijd nodig om te herstellen. En dat gebeurt tijdens de slaap. Hiermee willen we natuurlijk niet zeggen dat mannen hun brein niet gebruiken. Ook mannen die in hun job veel moeten nadenken en complexe beslissingen moeten nemen, hebben meer slaap nodig dan de gemiddelde man. Maar in vergelijking met de man heeft de vrouw meer slaap nodig om te ‘recupereren.’

Lees ook: Benieuwd welke kruiden jouw grijze cellen een boost geven?

Dat we zonder schuldgevoel wat langer mogen soezen is dus een wetenschappelijk feit. Heb je ‘s ochtends geen tijd, brengt een middagdutje soelaas. En omdat je graag alles doet volgens de regels van de kunst, geven we graag onze beste tips prijs:

Gouden tips voor een gezond middagdutje

Half uurtje = maximum

Het perfecte dutje duurt niet langer dan 30 minuten. Slaap je langer, dan kom je in een diepere slaap. Op zich niets mis mee, alleen word je dan moeilijker wakker. Bovendien kunnen te uitgebreide middagdutjes je nachtrust verstoren. Voor sommige mensen is een powernap van 20 minuutjes zelfs voldoende. Zet je wekker!

Slaapverwekkers

dutje tipsEet voor je dutje een handjevol van deze slaapverwekkers:

  • Boekweit, pompoen- of zonnebloempitten, omwille van het ontspannende bestanddeel tryptofaan
  • Banaan zit boordevol melatonine
  • Amandelen helpen je spieren te ontspannen

Schoonheidsslaapje

Je hebt vast al opgemerkt dat slapeloze nachten nare gevolgen hebben voor je huid. Niet alleen de huidkorrel lijkt grover, maar ook vlekjes en rimpeltjes komen te voorschijn. Je huid snakt dus echt naar een schoonheidsslaapje! Verwen jezelf met een ontspannend maskertje. Drink een dubbele dosis kamillethee (en leg de theezakjes op je oogleden om ze te ontzwellen). Of herstel je huid van binnenuit, dankzij dit slaapdrankje waar silicium in is verwerkt.

Als klap op de vuurpijl geven we je graag nog even mee dat voldoende slapen belangrijk is voor een gezond gewicht. Te weinig slaap leidt tot humeurigheid en eetbuien: te mijden dus!

ONZE EIGEN WINKELS