ochtendmens tips

Geen ochtendmens ? Dankzij deze 3 onmisbare tips lukt opstaan je wél

Wij kennen 1 goede reden waarom je überhaupt ochtendmens zou willen worden. Ochtendmensen blijven namelijk langer slank! Hoe dat komt? Ochtendlicht heeft een positieve invloed op ons lichaamsgewicht. Het heeft allemaal te maken met onze interne klok. Die geraakt ontregeld als we niet genoeg licht vangen, vooral op het juiste moment voor de dag, wat betekent vóór twaalf uur. Een verstoorde inwendige klok of bioritme zorgt voor een slechtere stofwisseling, wat op zijn beurt dan weer leidt tot gewichtstoename.

Maar elke ochtend vroeger opstaan is makkelijker gezegd dan gedaan. We hopen dat deze tips je al een eind op weg helpen:

1. Neem je tijd

Bij SkinnyLove zijn we nogal van de rituelen. Het leven zit al vol routine. Die kan je maar beter positief ombuigen, met mooie, rustgevende rituelen. Daar heb je recht op, zowel bij het slapengaan en bij het opstaan. Je hoeft bijvoorbeeld niet meteen recht te springen en je (mentale) to do-lijstje afwerken. Wel kan je rustig een intentie of doel stellen voor de dag en je zachtjes uitrekken. Sta er even bij stel dat vandaag en morgen meer potentieel hebben dan gisteren. Tips voor een gezond ochtendritueel beschrijven we je gedetailleerd in dit artikel.

2. Zoek een reden om op te staan

Allemaal roepen we -vaker dan we zelf denken- dat we vanavond met de kippen op stok gaan. Maar hoe vaak lukt dat echt? We proberen onze tijd ‘s avonds zo lang mogelijk te rekken. Voor ons lichaam en geest is het veel beter om tijdens de avonduren écht de rust op te zoeken. Je raadt het al: dat vertaalt zich in het uitschakelen van mentale stimuli. Probeer dus de schermen in je huis eens te laten voor wat ze zijn.

Heb je een beetje hulp nodig om je hoofd leeg te maken? Probeer dan dit 100% natuurlijke, rustgevende drankje eens.

Verleg ook je focus eens. Zorg dat je de volgende dag iets hebt om naar aan te kijken. Als het kan, zelfs elke dag. De Engelsen noemen dat de ‘carrot and stick’-methode. Een worteltje voor het wakker worden? Zo is het maar net. De uitdrukking betekent zoveel als ‘straffen en belonen’. Opstaan en je warme bedje achter je laten is moeilijk, maar de pijn is kort. Je krijgt er meer tijd voor in de plaats, die je kan vullen met leuke dingen.

3. Blijf volhouden 

Een ochtendmens word je niet zomaar na een nachtje slapen, het vraagt toewijding en vooral karakter. Probeer dus elke dag rond hetzelfde uur op te staan. Na ongeveer een maand zou je het verschil in je humeur ’s ochtends moeten merken.

Summer Boosters - Limited Edition

ONZE EIGEN WINKELS