metabolisme sporten

Je metabolisme versnellen zonder te sporten? Dankzij deze 3 tips lukt het perfect

Je metabolisme versnellen zonder (extra) te sporten, het kan! Ontdek snel met welke tips je het beste resultaat boekt.

1. Eet meer eiwitten

metabolisme versnellenJe lichaam heeft energie nodig om de voedingsstoffen die je binnenkrijgt te verteren en op te nemen. Voor sommige voedingsmiddelen verbruikt je lichaam meer kracht dan voor andere. Dat is bijvoorbeeld het geval bij eiwitten. Een deel van de calorieën uit eiwit wordt direct na de maaltijd omgezet in warmte. Door het eten van eiwitten kun je je stofwisseling dus een beetje versnellen. Bijkomend voordeel is dat eiwitten je spierweefsel in stand houden. En spierweefsel verbruikt meer calorieën dan vetweefsel! Wie al eens dieetadvies kreeg, weet vast dat eiwitten goed verzadigen. Zeker als je het gebruik van koolhydraten goed terugschroeft, snakt je lichaam naar voedsel met wat extra bite, waardoor je minder snel honger krijgt. Zorg dus zeker voor voldoende mager vlees, vis, pitten en zaden. Voor de lunch kan je gemakkelijk kip of kalkoen stomen met wat groenten. En maak bij het ontbijt de juiste keuzes qua beleg: kant-en-klare (vlees)salades zijn uit den boze, leg het pure, oorspronkelijke stukje vis of vlees op je bord, eventueel gemarineerd in olijfolie.

Wist je dat er natuurlijke oplossingen bestaan om je metabolisme te versnellen terwijl je drinkt? Door deze blend aan water toe te voegen, wordt ook je drang naar zoet ingetoomd.

2. Zit niet stil

Inderdaad, het is mogelijk om je metabolisme te versnellen zonder uren in de sportzaal door te brengen. Maar dat is geen gedroomd excuus om te gaan luilakken! Je mag wel eens genieten van een filmpje, of lezen in bed, maar onthoud vooral dat langdurig zitten echt slecht is voor je lichaam. Als je op kantoor werkt, is het je misschien al opgevallen dat je enkele kilo’s bent aangekomen sinds het begin van je carrière? Juist ja, dat komt door minder te bewegen. Zit je in de bouw of een ander ‘actief’ beroep, moet je ook oppassen dat je ‘s avonds nog iets meer doet dan alleen bankhangen. De gevolgen van te lang zitten, laten zich ook merken op je onderrug, maar dat niet alleen. Met de jaren komen we inderdaad aan door stil te zitten. Dat komt doordat het vetweefsel toeneemt, terwijl het spierweefsel juist minder wordt. Zet dus je spierweefsel aan het werk! Dat kan door lange periodes van televisie kijken of computeren te onderbreken door kleine beweegmomenten: traplopen of een paar squats zijn vaak al voldoende.

3. Houd het koel

Een klein beetje ongemak is voor je lichaam een goede zaak. Als we het koud hebben, maakt ons lichaam bruine vetcellen aan. Vet, zei u? Inderdaad, maar bruine vetcellen bezitten een wel heel bijzondere eigenschap. Bruin vet wordt niet gewoon opgeslagen, maar helpt juist om meer calorieën te verbranden. Om de aanmaak van bruin vet te stimuleren wordt een (te) warme leefomgeving afgeraden. Echt rillen hoeft niet, door je verwarming 2 of 3 °C lager te zetten verbruikt je lichaam tot 15% meer energie, ook zonder beweging. Zeker doen, dus!

Wil je meer weten? Lees ook: 3 verbazende voordelen van een koud(er) huis.

ONZE EIGEN WINKELS