metabolisme boosten

Bewezen: minder koolhydraten eten kan je metabolisme enorm boosten

We weten allemaal dat ons lichaam koolhydraten nodig heeft, maar om af te slanken helpen ze niet. Nu blijkt dit ook zo te zijn als je na je dieet een gezond gewicht wil behouden. Vervang je brood en aardappelen door een ander verrassend product, wordt je metabolisme daar heel blij van. Tot die conclusie kwam een recent wetenschappelijk onderzoek.

Zoals gezegd ging dit onderzoek voornamelijk over het behoud van een gezond gewicht na een dieet. Ben jij al een deel kilo’s kwijt (gefeliciteerd) en wil je dat graag zo houden? Lees dan vooral verder!

Tot 400 calorieën per dag

Uit de studie blijkt dat sommige mensen 400 calorieën per dag extra kunnen verbranden als zij na hun dieet minder koolhydraten en meer vetten gaan eten. De onderzoekers stelden dit spectaculaire effect vast bij mensen met overgewicht die recent waren afgeslankt. Om te kijken wat vervolgens het best zou werken om hun gezonde gewicht te behouden, werden de mensen in drie groepen verdeeld. Allemaal kregen ze weer normale porties te eten, met evenveel calorieën en eiwitten, maar wél met verschillende hoeveelheden koolhydraten en vetten. Hoe minder koolhydraten mensen kregen, hoe meer vetten en andersom.

Om af te vallen is ook een vlotte spijsvertering van belang. Lees ook: De 6 beste tips voor een optimale spijsvertering.

Hoe minder koolhydraten, hoe hoger het metabolisme

metabolisme boostenTijdens het onderzoek bleven alle deelnemers ongeveer op hetzelfde gewicht, wat ook de bedoeling was. Maar de onderzoekers zagen wel één belangrijk verschil: hoe minder koolhydraten mensen aten (en hoe meer vetten), hoe hoger hun metabolisme werd! Zo verbrandden de deelnemers in de koolhydraatarme groep maar liefst 250 tot 400 calorieën méér per dag. Daar hoefden ze overigens niets extra voor te doen. Alleen werd de belangrijkste groep koolhydraten (brood en witte rijst) uit hun menu geschrapt. In plaats daarvan aten ze veel Omega 3,6 en 9-vetten uit vis.

Op zoek naar een broodvervanger, die ook lekker smaakt? Hier vind je er een heleboel bij elkaar.

Minder honger

Koolhydraten vervangen door gezonde vetten heeft nog zo z’n voordelen. De Amerikaanse studie geeft nog meer goed nieuws aan: de deelnemers uit de koolhydraat-beperkte groep bleken minder ghreline in hun lichaam te hebben; een hormoon dat de honger opwekt. Dankzij deze lichte aanpassing in hun dieet hadden ze dus minder snel honger.

Plantaardige vetten

Of je nu je kilo’s al kwijt bent of net begonnen aan je dieet, het kan zeker geen kwaad om de resultaten van het onderzoek zelf uit te testen. Let er wel op dat je steeds de juiste, plantaardige vetten kiest. Breng je gerechten op smaak met olijfolie. Noten zitten ook boordevol goede vetten, maar tikken heel snel aan op de calorieteller. Met pompoenzaadjes of zonnebloempitten zit je veiliger, althans wat je dieet betreft.

P.S.: Even een hart onder de riem voor wie nog volop in het beginstadium zit. Een dieet starten is nooit eenvoudig. Het maakt dan een heel verschil als je een steuntje in de rug krijgt, uit je omgeving bijvoorbeeld. Vraag aan je collega’s om jou over te slaan als er bij vergaderingen broodjes op tafel komen. Zoek een partner in crime die met jou wil overschakelen op gezonde snacks. En houd een slank drankje in de aanslag om je goede voornemens de hele dag te ondersteunen. Veel goede moed!

ONZE EIGEN WINKELS