kersen

Kerngezond dankzij kersen? Het kan!

Dat we uitkijken naar de zomer moeten we vast al niet meer verklappen, maar dat is niet alleen voor de warme temperaturen. Met de zomer in het vooruitzicht komt ook kersentijd dichterbij en daar kunnen we niet blijer om zijn. Kersen schreeuwen zomer zoals bijna geen enkele andere fruitsoort dat doet.

Wist je trouwens dat je van kersen te eten kerngezond kan worden? Ze verleiden niet alleen onze smaakpapillen, maar verwennen ons lichaam ook nog eens met heel wat gezondheidsvoordelen.

1. Ontstekingsremmend

kersen

De sappige rode vrucht werkt onstekingsremmend. Het sap dat in de kersen vrijkomt wanneer je er smakelijk in bijt, is rijk aan antioxidanten die chronische ontstekingen kunnen tegengaan.  De polyfenolen in de kers gaan vrije radicalen te lijf, dat zijn de stofjes die voor ontstekingen in de darmen kunnen zorgen. De oxidanten die je lichaam opneemt door het eten van een kers trekken ten strijde tegen die vrije radicalen.

2. Beter slapen

Kersen hebben een stimulerend effect op de melatoninewaarden in ons lichaam. Het slaaphormoon dat verantwoordelijk is voor onze slaapkwaliteit. Wie meer kersen eet en dus vaker die bestanddelen binnenkrijgt, zou beter en efficiënter slapen. Lukt het toch niet zo goed? Combineer dan kersen met een natuurlijk hulpmiddeltje zoals SleepDust. De perfecte combo voor een deugddoende nachtrust.

Lees ookSlecht geslapen? Dankzij deze trucjes tover je die wallen écht weg

3. Mooie huid

kersen

Er is een onderscheid tussen zoete en zure kersen. De zure soort bevat veel retinol, een vetoplosbare vitamine die wonderen doet voor onze huid. Wie veel retinol binnenkrijgt, zou een jongere huid behouden. Dit stimuleert namelijk de elasticiteit en de productie van collageen, waardoor je minder snel rimpels krijgt. Een DIY-masker op basis van kersen zien wij anders ook nog wel zitten, de geur alleen al!

4. Verminderen van vet

kersen

Een kers bevat natuurlijke kleurstoffen zoals quercetine. Deze zijn volstrekt onschadelijk voor ons lichaam, maar hebben net een gunstig effect op ons. Ze behoren tot de categorie van flavonoïden , die de schadelijke effecten van een vetrijk voedingspatroon tegengaan. Voeg kersen dus zeker toe aan je gezonde voedingspatroon. Het zorgt voor een lagere bloedsuiker, een minder vette lever en minder vetophopingen: ideaal voor wie wil afslanken.

5. Spierpijn

Stevig gesport en veel spierpijn? Kersen verminderen de pijn en kunnen spierschade op langere termijn voorkomen. Dat komt door de eerder vermelde ontstekingsremmende eigenschappen. Die kalmeren de pijnlijke spieren en stomen jou klaar voor de volgende zweterige sportsessie.

Kerngezond dankzij kersen? Het kan! Er zijn ergere manieren om aan onze gezondheid te werken.

ONZE EIGEN WINKELS