stevig doorwandelen

Hoeveel stappen moeten we per dag zetten om gezond te zijn?

Bij een gezonde levensstijl hoort vanzelfsprekend ook een beetje beweging. Geen grote sportfan? Gelukkig weegt gewoon wandelen al stevig door als dagelijkse beweging. Maar hoeveel stappen moeten we nu eigenlijk zetten om gezond te zijn? Dat zijn er minder dan je denkt. Al geldt hier zeker: hoe meer, hoe beter.

Feit of fabel?

We lezen overal dat we 10.000 stappen per dag moeten zetten om gezond te zijn, maar is dat eigenlijk echt zo? Volgens onderzoekers zou dit de norm zijn om je gezondheid en je gewicht op peil te houden. Je kent ongetwijfeld wel iemand die elke dag obsessief via een stappenteller of een speciale app goed bijhoudt hoeveel stappen hij al gezet heeft.

Dit blijkt echter overbodig te zijn. Het is nooit wetenschappelijk bewezen dat deze hoeveelheid van 10.000 stappen nodig is om gezond te zijn en te blijven.

Lees ookWaarom buiten sporten goed is voor je lichaam

De 10.000 stappen-meter

hoeveel stappen gezond

Het idee is afkomstig van een marketingcampagne uit Japan in 1964 tijdens de Olympische Spelen. Een bedrijf ontwikkelde toen ter promotie van het sportieve evenement een stappenteller, die toevallig de naam manpo-kei kreeg, wat letterlijk de ‘10.000 stappen-meter’ betekent.

Dat idee is toen naar de westerse maatschappij overgewaaid en ondertussen is het idee dat je alleen maar gezond bent als je 10.000 stappen per dag zet helemaal ingeburgerd. Stop die stappentellers dus maar weg en go with the flow.

Beweeg

wandelen sport

Uiteraard is 10.000 stappen zetten per dag geen slecht idee. In het algemeen geldt hoe meer hoe beweging, hoe beter. Wandelen is vanzelfsprekend beter dan heel de dag lui in de zetel hangen.

Toch is het nog gezonder om ongeveer 150 minuten per week te bewegen. Dat kan gaan over intensief sporten zoals hardlopen, fietsen en zwemmen of doorstappen aan een stevig wandeltempo.

Leuker wandelen

Ben je echt geen sportliefhebber? Probeer dan gewoon wandelen wat meer te integreren in je dagelijkse bezigheden. Om het vol te houden, kies je leuke routes uit en zet je een leuk muziekje op. Dat wandelt een stuk makkelijker. Ga bijvoorbeeld eens te voet naar de supermarkt of je werk.

Stel in het begin ook geen te hoge eisen aan jezelf. Als je het wandelen niet gewoon bent, bouw het dan rustig op. Na verloop van tijd zal je merken dat je makkelijker lange afstanden wandelt zonder problemen terwijl je er ook echt van geniet.

Lees ook30 minuten wandelen verandert meer dan je ooit vermoedde

Onthoud dus vooral dat het geen kwaad kan als je een dag eens geen 10.000 stappen hebt gezet. Zolang je voldoende beweegt, maakt het aantal stappen minder uit. Over hoeveel stappen zetten nu juist het gezondst is, bestaat er geen één juist antwoord. Dat is afhankelijk van jouw lichaamstype en jouw metabolisme. Al kan een stapje extra nooit kwaad.

Snel en gemakkelijk afslanken

ONZE EIGEN WINKELS