voorbereiden op de menopauze

Hoe je jezelf het best kan voorbereiden op de menopauze

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens de menopauze met een vrouwenlichaam en kan je jezelf als vrouw voorbereiden op de menopauze? Volgens verschillende consulenten kan je je lichaam klaarstomen voor een menopauze met minder gezondheidsklachten door op tijd te investeren in je lichaam.

Wat is de menopauze?

De menopauze wordt ook wel eens de overgang genoemd. Dit omdat het de periode is waarin een vrouw de overgang maakt van een vruchtbare vrouw naar een niet-vruchtbare vrouw. Die periode vindt gemiddeld plaats tussen 50 en 52 jaar, al kan het ook een heel stuk vroeger of later zijn. Dit duurt in het algemeen twee tot vijf jaar.

voorbereiden op de menopauze

De eierstokken maken vanaf dan geen eitjes meer aan waardoor de productie van hormonen zoals oestrogeen en progesteron afnemen. Dat resulteert in klachten zoals slecht slapen, onregelmatige menstruatie, humeurwisselingen, een opgeblazen gevoel in de buik, geen zin in seks, bijkomen in gewicht en opvliegers.

Kan je jezelf voorbereiden?

Vrouwen die al vanaf hun dertigste rekening houden met de toekomstige lichaamsveranderingen, zouden op latere leeftijd minder last hebben van de verschillende gezondheidskwaaltjes. De menopauze is eigenlijk een laatste wake-upcall. Een alarmbel die afgaat: als je nu niet begint te zorgen voor je lichaam, wanneer ga je dat dan wel doen?

Er zijn gelukkig verschillende dingen die we kunnen doen om ons voor te bereiden, maar wacht niet te lang. Op tijd beginnen is de boodschap. Veel klachten zijn gezondheidsklachten die al jaren voor de menopauze bezig waren. Doordat de hormoonhuishouding meer begint te schommelen dan voorheen gaan die klachten sterker tot uiting komen.

1. Voeding aanpassen

voorbereiden op de menopauze

Veel mensen eten een hele dag door en eten veel te veel. Hier zit ook regelmatig verkeerde voeding bij die absoluut niet goed is voor de gezondheid. Als je al vroeg een gewoonte maakt van een gezond en evenwichtig voedingspatroon, zal je daar tijdens de menopauze ook de vruchten van plukken. Drink bijvoorbeeld voldoende water of natuurlijke drankjes zoals SkinnyLove die voldoende vezels en vitaminen bevatten om je lichamelijke gezondheid een boost te geven.

2. Slaapproblemen aanpakken

Als je als dertiger al kampt met slaapproblemen is de kans groot dat die tijdens je menopauze eens zo erg tot uiting komen. Die slapeloze nachten in het vooruitzicht stemmen je ongetwijfeld niet zo goedgezind. Zoek uit waar die slaapproblemen vandaan komen en probeer er op tijd iets aan te doen. Heb je iets nodig om je te helpen slapen, oordopjes of gewoon gordijnen die geen licht doorlaten?

3. Voldoende beweging

voorbereiden op de menopauze

Je hoeft geen marathons te lopen, maar beweging is écht gezond voor je lichaam. Wanneer je op tijd en stond een stevige wandeling maakt of baantjes trekt in het zwembad, zal je lichaam hier de voordelen van merken tijdens de overgang. Zolang je af en toe je ademhaling even versnelt en een activiteit uitoefent die je botten wat belast, is het voldoende. Dit gaat onder andere de frequentie van opvliegers tijdens de menopauze tegen.

4. Extra vitamine D

voorbereiden op de menopauze

Vitamine D is onze favoriete vitamine aangezien we die voornamelijk opnemen door de warme stralen van de zon. Extra vitamine D is interessant voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden, gezonde spieren en een sterker immuunsysteem. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is voor je lichaam om deze vitamine zelf aan te maken. Daarom zijn supplementen vanaf 40 jaar zeker een goed idee.

Lees ookVitaminetekorten voorkomen doe je zo

Vergeet vooral niet dat de menopauze geen eindpunt is. Het is net een wake-upcall die je wakker moet schudden om de beste en gezondste versie van je lichaam te creëren. Je kan je rustig voorbereiden op de menopauze door een gezonde levensstijl na te streven.

tot 33% korting voor Singles Day

ONZE EIGEN WINKELS