gelukshormoon endorfine

Het gelukshormoon endorfine boosten doe je met deze 5 tips

Het gelukshormoon endorfine is grotendeels verantwoordelijk voor je geluksgevoel. De stof heeft een effect op je hersenen waardoor je minder gevoelig bent voor pijn en meer ruimte maakt voor gevoelens van geluk, plezier en voldoening. Endorfine voelt een beetje als een geluksboost, zeg maar. Dat klinkt als iets wat we altijd wel kunnen gebruiken. Via deze vijf effectieve manieren kan je het gelukshormoon endorfine zelf boosten.

Neurotransmitter

geluk vinden

Endorfine is een neurotransmitter. Neurotransmitters zijn verantwoordelijk voor de communicatie tussen je hersenen en je lichaam en verzorgen dus de communicatie tussen alle verschillende lichaamscellen. Andere bekende neurotransmitters zijn dopamine, serotonine en endorfine. Allemaal hebben ze een invloed op je algemene geluksgevoel en staan ze bekend voor hun kalmerende en pijnstillende eigenschappen. Endorfine is daarvan het snelst werkende hormoon waarvan de productie voornamelijk in actie schiet bij pijn of stress.

Lees ook4 tips om de aanmaak van gelukshormoon te stimuleren

1. Sporten

starten met sporten

Een eerste gezonde manier om je endorfinegehalte een serieuze boost te geven, is sporten. Wanneer je aan het sporten bent, maakt je lijf endorfine aan. Dat verklaart onder andere de zogenaamde ‘runner’s high‘ na een looptochtje. Je voelt je euforisch, omdat je endorfinegehalte heel hoog is. Een tekort aan dit hormoon ga je snel merken, omdat je je dan veel depressiever of neerslachtiger voelt. Voornamelijk duursporten zoals lopen, zwemmen, fitness, skiën of wandelen zijn ideaal om het gelukshormoon endorfine een duwtje in de rug te geven.

Lees ookHet stresshormoon cortisol verminderen? Deze 3 efficiënte tips helpen jou

2. Lachen

goed humeur

Lachen maakt gezond én gelukkig. Een simpele glimlach is al voldoende om jezelf gelukkig te maken. Hoe dit komt? Door te lachen, activeer je de zenuwen in je wangen die naar je hersenen lopen en daar het signaal afgeven om meer neurotransmitters zoals endorfine aan te maken. Daardoor krijg je een ontspannen en gelukkig gevoel en gaat ineens ook je bloeddruk en hartslag naar beneden, waardoor alle stress uit je lichaam verdwijnt. Je weet wat je te doen staat!

Lees ookWaarom lachen goed is voor jouw gezondheid

3. Rode pepers eten

cayennepeper

Blijf weg van ongezonde voeding zoals vet en suikers die en kies eerder voor gezonde voeding zoals rode pepers. In rode peper zit namelijk capsaïcine. Dat stofje geeft het signaal aan je brein  dat je mond in brand staat en geeft een adrenalineboost. Naast adrenaline komt er ook endorfine vrij. Hoe pikanter, hoe gezonder voor je lichaam én je gemoed. Je profiteert zo meteen ook van een lagere bloeddruk, minder stress, minder ontstekingen, een vlottere stoelgang en een boost van het metabolisme. Kom maar hier met die pepers!

4. Je laten masseren

redenen masseren

Ja, je leest het goed. Jezelf laten masseren werkt ook goed om het gelukshormoon endorfine te stimuleren. Door een massage neemt de hoeveelheid aan neurotransmitters in het bloed toe. Waaronder bijvoorbeeld ook het knuffelhormoon oxytocine. Wie last heeft van stijve spieren, is hier zeker bij gebaat want als er nog een pijnprikkel bovenop komt, worden de neurotransmitters nog meer versterkt.

Lees ook4 feilloze manieren om het meeste uit je massage te halen

5. Dansen

dansen

Niet alleen door te sporten, maar ook met dansen kan je de neurotransmitters in je lijf een boost geven. Elke vorm van beweging telt hier dus. Mensen die nooit bewegen, kunnen zelfs al verbetering opmerking in hun humeur als ze twee keer per week een kleine verbetering opmerken wat hun geluksgevoel betreft. Voor ons is elk excuus om te gaan dansen alvast een goed excuus!

Lees ookDaarom is dansen goed voor je lichaam en je geest

Het gelukshormoon endorfine boosten is dus helemaal niet zo moeilijk! En een extra portie geluk? Dat kan iedereen wel gebruiken!

Solden - Mega Kortingen

ONZE EIGEN WINKELS