eten gezond haar

Geeft je haar je kopzorgen? Zet dan dit op het menu

Kopzorgen omdat je haar er niet uitziet zoals je zou willen? Hangt je haar er slap en futloos bij? Blijven er verdacht veel haren hangen in je borstel? Onderzoek dan eens wat je op het menu zet; misschien ontbreken de nodige vitamines en mineralen.

Allereerst geldt voor de gezondheid van je haar de basisregel van een gezond voedingspatroon: een goede mix van eiwitten, groenten, fruit, Omega-vetten en goede koolhydraten. Let verder op de toevoer van de volgende vitamines:

Stralende lokken danzij vitamine A

Deze vitamine helpt het afscheiden van sebum op de hoofdhuid als je haar droog en broos is. Door een tekort aan vit.A krijg je meer kans op haaruitval. Zet daarom elke week wortelen, spinazie en schapenkaas op het menu.

Vitamine B voor gezond haar

In supplementen voor mooi haar zit vaak een vitamine B-complex. Dat komt omdat de verschillende vitamines B een schild vormen tegen haaruitval en de haargroei bevorderen. Vooral vit. B8, ook bekend als biotine, vit. B5 panthoteenzuur en vit.B11 of foliumzuur zijn van belang. Grote concentraties
aan B vind je in eieren, paddenstoelen, peulvruchten en vlees.

Meer collageen dankzij vitamine C

Vit. C geeft een boost aan de productie van collageen dat het haar omringt en sterk houdt. Citrusvruchten kan je dus à volonté eten, dat komt ook je weerstand ten goede. Op zoek naar een gemakkelijke manier om dagelijks meer vitamine C binnen te krijgen? Er bestaat een slanke drankencombo die zorgt voor meer energie, een gezuiverde huid en stralend haar.

Vitamine E

Vitamine E verhoogt de bloedcirculatie, vooral in de hoofdhuid. De gezondheid van de hoofdhuid is de basis voor een mooie haaraanzet. Voldoende vit.E voedt de haarzakjes zodat de haarfollikels zich kunnen vernieuwen. Wil je weten hoe je meer vitamine E kan eten? Knabbel regelmatig op olijven en papaya, en maak gerechtjes met spinazie en boerenkool.

Ijzer en zink

eten gezond haarDoor een tekort aan ijzer voel je je niet alleen moe, ook je haar ziet er slap en futloos uit. Zorg voor voldoende vlees en vis op het menu, want die worden beter opgenomen dan ijzer uit groenten of peulvruchten. Zink is een klassiek ingrediënt in heel wat supplementen omdat het een van de beste middelen is in de strijd tegen haaruitval. Om meer van dit mineraal binnen te krijgen kan je vaker kip, spinazie, paddenstoelen of pompoenzaadjes eten.

Silicium

Organisch silicium is in staat om collageen en keratine te beschermen. Het wordt dan ook vaak in shampoo’s en maskers verwerkt. Een tekort aan silicium kan het collageen verharden, waardoor nieuwe haren sneller afsterven. Jammer genoeg zijn er minder alledaagse etenswaren die dit sporenelement bevatten (alfalfa, heermoes en brandnetel) dus in dit geval is het wel verstandig om beroep te doen op een supplement.

Mooier haar terwijl je slaapt? In SleepDust zit een gulle portie silicium verwerkt.

Net als je huid en handen, is je haar een visitekaartje. Als je haar goed zit, voel je je meestal beter over de hele lijn. Als je even let op de juiste vitamines in je dagelijkse voeding, worden inhaalmanoeuvres zoals supplementen misschien overbodig?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Wil je meer weten over gezonde eiwitten voor je haardos? Lees dan: Geeft je haar je kopzorgen? Zet dit dan op het menu […]

Reacties zijn gesloten.

Summer Boosters - Limited Edition

ONZE EIGEN WINKELS