gezondheidsvoordelen van boerenkool

De beste gezondheidsvoordelen van boerenkool

Boerenkool kwam plots op als hype binnen gezondheidsland en werd zo van de ene op de andere dag enorm populair. Toch is het veel meer dan een hype en verdient de groene groente de status van vaste waarde binnen je eetpatroon. Het is echt een van de meest gezonde groenten van de planeet en dus een enorme verrijking voor je maaltijden. Dit zijn de beste gezondheidsvoordelen van boerenkool die jouw lichaam cadeau krijgt.

Meer dan een hype

gezondheidsvoordelen van boerenkool

Dat boerenkool helemaal in is in de gezondheidswereld, spreekt duidelijk uit het feit dat je de groente plots in alle hippe gerechten of gezondheidsberichten tegenkomt. Wil je afvallen? Boerenkool! Heeft je lichaam nood aan een detox? Boerenkool! Heb je een ijzertekort? Boerenkool! De groente wordt overal geprezen als oplossing voor zowat alle mogelijke gezondheidskwaaltjes. We kunnen ons voorstellen dat je automatisch met je ogen begint te rollen wanneer je het zoveelste artikel over boerenkool ziet voorbijkomen, maar lees toch nog maar even verder: het is de moeite waard.

Toegegeven, net zoals alle andere groenten, kan ook deze groente je niet miraculeus verlossen van al je kwaaltjes. Je weet evengoed dat een gezond voedingspatroon in het algemeen belangrijk is en dat variatie hierbij essentieel is. Alleen boerenkool eten, gaat je niet automatisch gezond maken. Wel kan je genieten van de gezondheidsvoordelen ervan door de groente regelmatig te verwerken in je maaltijden.

1. Een hoog ijzergehalte

gezondheidsvoordelen van boerenkool

Eet je plantaardig? Dan kan je bij boerenkool terecht om je ijzergehalte aan te vullen. Het ijzer in plantaardige voeding is minder vlot opneembaar, waardoor je extra op je voeding moet letten om te kijken of je voldoende van het mineraal binnenkrijgt. Boerenkool bevat zelfs meer ijzer dan rundvlees, wat het tot een van de beste bronnen van ijzer maakt. Je hebt ijzer nodig om gezond te blijven. Het mineraal ijzer heb je nodig om hemoglobine te produceren. Dat is een essentiële bouwstof voor rode bloedcellen. Deze bloedcellen transporteren zuurstof doorheen ons hele lichaam en een tekort eraan betekent meestal bloedarmoede.

Lees ookDeze voedingsmiddelen helpen als oplossing voor ijzertekort

2. Heeft een detox-effect

gezondheidsvoordelen van boerenkool

Als je jouw lichaam even wil ontlasten van allerlei voedingsstoffen die je beter niet had opgenomen, dan is boerenkool ideaal om je lichaam te voorzien van een stevige detox. Boerenkool bevat namelijk glucosinolaten. Deze stoffen beïnvloeden hoe vlot je lichaam voedingsstoffen die het niet nodig heeft, kan afvoeren. Denk hier bijvoorbeeld aan kankerverwekkende stoffen. Glucosinolaten beschermen je lichaam tegen de werking hiervan en maken extra eiwitten aan die deze giftige stoffen onschadelijk maken. Ready, set, detox.

3. Werkt ontstekingsremmend

hartgezondheid

De beste manier om pijntjes en andere kwaaltjes te bestrijden, blijft nog steeds de meest natuurlijke manier. Voeding is hierbij het beste medicijn. Wat je eet, heelt je zowel langs de binnen- als de buitenkant. Boerenkool is met zijn ontstekingsremmende werking ideaal om bepaalde ontstekingen en pijnen tegen te gaan. Van de cardiovasculaire gezondheid tot artritis en auto-immuunziekten: met boerenkool kan je er een stokje voor steken. Per 100 gram boerenkool krijg je namelijk meer dan een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omega 3-vetzuren binnen. Die bewerkstelligen deze werking.

Lees ookDit effect heeft je hond op je hartgezondheid

4. Boost je dieet

cichoreiwortel

De samenstelling van de actieve bestanddelen van boerenkool zorgen ervoor dat de groente amper calorieën, maar wel veel vezels bevat. De ideale combinatie om je dieet dat nodige duwtje in de rug te geven. Dat maakt dat je veel van boerenkool kan eten, zonder dat je ervan verdikt. In tegendeel. De vezels bevorderen je spijsvertering, waardoor je vertering sneller verloopt. Wanneer deze vlot verloopt, stimuleert dat eveneens je metabolisme en haalt dat het getalletje op de weegschaal sneller naar beneden. De hoeveelheid vezels die je opneemt, beïnvloedt eveneens de vlotheid van je stoelgang. Wanneer je meer en vlotter naar toilet kan gaan, houdt je lichaam minder vocht vast, waardoor je weer wat grammetjes lichter bent.

Lees ookProblemen met je stoelgang: dit kunnen de oorzaken zijn

Dat boerenkool meer dan een hype is, is alvast duidelijk. Welke gezondheidseffecten ervaar jij erdoor?

SkinnyLove - nieuw en verbeterd recept

ONZE EIGEN WINKELS