dagelijks ritme vasthouden

Zo kan je makkelijk een dagelijks ritme volhouden (en waarom dat zo belangrijk is)

Een dagelijks ritme volhouden, is voor veel mensen onmogelijk. Zeker in deze speciale coronatijden, waarin de dagen meer op elkaar lijken dan gewoonlijk, denk je misschien dat een dagelijkse ritme volhouden nutteloos is. Dat is het zeker niet. Zo hou jij wel een dagelijks ritme vol, zelfs tijdens de lockdown en daarom is het écht belangrijk!

Of je nu een planner bent in het gewone dagelijkse leven of niet, iedereen heeft min of meer een vast ritme. Dan moet je naar het werk vertrekken, dan moet je weer thuis koken voor je gezin en samen eten, in het weekend wil je toch ook wat ontspannen of moet je de kinderen naar hun vaste activiteiten brengen. Zo staat je agenda snel vol en heb je zonder dat je het soms zelf doorhebt een vast ritme. Hoewel veel van deze activiteiten en verplichtingen tijdens corona zijn weggevallen, kan een dagelijks ritme volhouden jou toch veel positiefs opleveren.

Beter welzijn

dagelijks ritme volhouden

Door een vaste structuur in je dag aan te houden, gaat je mentale welzijn er aanzienlijk op vooruit. Je hebt een soort houvast om rekening mee te houden. En een houvast is in deze onzekere tijden zeker niet slecht, omdat je op die manier toch het gevoel hebt dat je iéts onder controle hebt. Zodra er sprake is van een dagelijks ritme, ga je meer rust vinden in je geest, wat ook je lichamelijke gezondheid én je weegschaal ten goede komt. Zoals je weet is stress sowieso nefast voor je gezondheid, zowel wat je immuunsysteem als je gewicht betreft.

1. Vaste tijdstippen

dagelijks ritme volhouden

Oké, je moet misschien niet meer op tijd je bed uit om fris en fruitig op kantoor te zitten, maar dat betekent niet dat je een hele dag in je bed kan blijven liggen. Dat doet jouw energieniveau en je mentale toestand absoluut geen goed. Werk je thuis? Dan kan je gerust je wekker een halfuurtje later zetten dan gewoonlijk, maar probeer toch zoveel mogelijk een structuur aan te houden met vaste tijdstippen, waardoor je ook weer makkelijker week- en weekendmodus kan aannemen. Een dagelijks ritme volhouden, is ook weer veel makkelijker als je écht een weekendgevoel kan creëren. Dan kan die wekker weer gewoon uit, zoals anders! Probeer in de week op hetzelfde tijdstip te gaan slapen, zodat je lichaam dat gewoon wordt.

2. Eet nog steeds 5x per dag

dagelijks ritme volhouden

Het is misschien verleidelijk als je thuiswerkt om in één keer door te werken en af en toe wat snacks te nemen, maar nooit echt uitgebreid tijd te nemen om te lunchen of te ontbijten. Dat is niet alleen slecht voor je mentale welzijn, maar al helemaal slecht voor je coronakilo’s. Het is beter om je maag voldoende verzadigd te houden en te laten sporten doorheen de dag, dan steeds op onregelmatige tijdstippen te veel – en te ongezonde – snacks naar binnen te spelen.

Start je dag met een goed ontbijt zoals een Pain des Fleurs met de heerlijke SkinnyLove Crunchy Speculoospasta en daarbij wat vers fruit en drink je ochtendkuur SkinnyLove op. Als tussendoortje kies je evenwichtig voor een stuk fruit of voor een SkinnyLove bar mango-mandarijn. Bij de lunch zorg je ervoor dat je best zoveel mogelijk groentjes binnenkrijgt, en kan je eventueel weer wat Pain des fleurs met een SkinnyLove spread als dipje kiezen. Na de middag is het tijd voor je tweede SkinnyLove. Een vieruurtje? Ook dat kan niet ontbreken! De hongerstillende* SkinnyLove brownie ligt op jou te wachten. Kies voor het avondeten voor iets lekkers, en dat kan gerust wat gezonde comfort food zijn. Zolang je maar regelmatig die tijdstippen en maaltijden respecteert, zodat je jouw lichaam in topvorm houdt!

*Carob werkt hongerstillend

Lees ookGezond snacken wanneer je heel de tijd thuis bent? Dat lukt je zo!

3. Bewegen

wandelen in natuur

Net zoals je jouw werk- en eetmomenten inplant, ga je best ook voor wat beweging in je agenda! Het is niet omdat je niet wil sporten, dat je niet even kan genieten van de zon en frisse lucht via een stevige wandeling. Ga naar het park in de buurt, wandel een blokje rond en blijf op veilige afstand van anderen. Een beetje beweging brengt meer structuur aan in de rest van je dag, omdat je zo weer even buiten bent. Dat doet écht deugd, geloof ons maar!

Lees ookBlijven bewegen tijdens corona? Minder moeilijk dan je denkt!

Een dagelijks ritme volhouden, is al veel minder moeilijk met deze 3 tips! Samen staan we sterk!

slank zonder dieet

ONZE EIGEN WINKELS