duur van een sportmoment

Vanaf zolang is de duur van een sportmoment effectief zichtbaar

Denk je dat je wekelijks een halve marathon moet lopen om enigszins een beetje resultaat op te merken op de weegschaal? Is de duur van een sportmoment wat jou zo afschrikt aan sporten? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Uit een recente analyse blijkt namelijk dat de duur van een sportmoment niet zólang moet duren voor het effect van de beweging effectief zichtbaar wordt.

Totale duur per week

stramme spieren

duur van een sportmoment

Loop jij twee keer per week een rondje of twee door het park en hou je het dan voor bekeken? Wel, dan ben je evengoed bezig dan wie minstens zes rondjes loopt, zo blijkt. Wie in totaal verspreid over de hele week ongeveer vijftig minuten aan het lopen is, of gedurende 50 minuten een andere vorm van sport onderneemt, zou al flink wat gezondheidswinst maken tegenover mensen die minder of helemaal niet sporten. Meer nog: mensen die veel langer dan 50 minuten sporten behalen dezelfde vooruitgang op gezondheidsvlak.

Dat beetje lichaamsbeweging per week verlaagt het risico op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten. Bij die laatste categorie maakt lichaamsbeweging tot maar liefst 30% verschil, net als 23% bij kanker. Die voordelen zijn uiteraard bijkomstig naast een betere conditie en een beter fitheidsniveau. Daarnaast heeft lichaamsbeweging een grote invloed op menselijke mechanismen zoals het metabolisme en kan het symptomen van een depressie verlichten. Een mooie motivatie om die sportschoenen toch maar uit de kast te halen, lijkt ons.

Lees ookDit doet een juiste ademhaling tijdens het sporten voor je conditie

Vooruitgang bij beginners

duur van een sportmoment

Het is logisch dat wie eigenlijk amper tot nooit sport, plots meer vooruitgang boekt op gezondheidsvlak wanneer er ongeveer vijftig minuten per week wordt gesport. Bij wie al gewend is veel te sporten en bijvoorbeeld regelmatig loopt, vlakken de gezondheidsvoordelen op een bepaald moment af. Dat heeft te maken met het lichaam dat al gewend is aan die bepaalde mate van inspanning. Wat je als doorwinterde sporter wel kan doen om de duur van een sportmoment weer effectiever te maken, is telkens je grenzen proberen te verleggen en jezelf meer uitdagen. Al is het wel ongezond om hier te ver in te gaan. Het is niet altijd noodzakelijk om tot het uiterste te gaan. Matig sporten is in veel gevallen zelfs gezonder dan vijf keer per week intensief alles uit de kan te halen

De gezondheidsvoordelen die je als beginnende sporter uit de beweging haalt, blijven dus gelijk vanaf meer dan vijftig minuten beweging per week. Toch betekent dat niet dat jouw extra sportminuten boven die vijftig minuten per week weggegooide moeite zijn. Elke lichaamsbeweging is belangrijk en beweging vormt een essentieel onderdeel van een evenwichtig dieet of een gezonde levensstijl. Het is daarentegen niet altijd noodzakelijk om tot het uiterste te gaan. Matig sporten is in veel gevallen zelfs gezonder dan vijf keer per week intensief alles uit de kan te halen.

Lees ookSpieren verliezen of vet verbranden? Deze tekens verklappen hoe je bent afgeslankt

Tips om het vol te houden

Een beetje beweging is wel degelijk nodig om gezond te blijven. Je moet je gewrichten en spieren verstevigen en versoepelen, die conditie kan altijd nog wat beter en je metabolisme krijgt er een boost van. Kan je nog wel een duwtje in de rug gebruiken? Dan vind je hier nog wat tips om het vol te houden deze keer!

  • Kies een vorm van lichaamsbeweging die je graag doet, zodat je het beter volhoudt.
  • Zoek jezelf een workout buddy die je kan overtuigen om toch te gaan sporten, zelfs als je eigenlijk geen zin hebt.
  • Stel realistische doelen op, zodat je niet te snel teleurgesteld bent als je begint.
  • Luister naar je lichaam en respecteer je eigen grenzen.
  • Plan momenten van beweging in doorheen de dag door bijvoorbeeld de auto wat vaker aan de kant te laten staan en meer de fiets te nemen.

Lees ookWil je sport volhouden? Dit is het geheim

De duur van een sportmoment is dus verspreid over een hele week zeker haalbaar. Ook tijdens de koude wintermaanden, is het belangrijk dat je bezig blijft met sporten en bewegen.

tot 33% korting voor Singles Day

ONZE EIGEN WINKELS