januariblues

Deprimaandag is voor doetjes: zo overleef je de januariblues!

Ken jij ze: de januariblues? Zo ja, ben je niet alleen. Kerstmis en Nieuwjaar zijn een magische tijd, een soort droom waaruit we maar moeilijk wakker worden. Plots hebben we alle feestlichtjes en versiering opgeborgen, en krijgen we geen cadeautjes meer. Het is zelfs zo erg dat de tweede maandag van het nieuwe jaar is uitgeroepen tot Blue Monday, of de meest deprimerende maandag van het jaar. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Wie vindt er, na de lelijke kersttrui, een happy January-trui uit? Om te beginnen kan je deze 4 onmisbare wenken al toepassen. Je zal je instant beter voelen.

1. Even alleen je lichaam voelen

Wie veel in beweging is, heeft minder tijd om te piekeren. Dokters raden aan om vaker in beweging te komen. Je hartslag moet daarbij lichtjes omhoog gaan, en dit gemiddeld 150 minuten per week (ongeveer 30 minuten per dag dus, met 2 dagen respijt voor als het je niet lukt). Na het sporten krijgt je lichaam een roes en komt je (tobbende) geest even op de tweede plaats.

2. Vertroetel jezelf

Januari staat voor een fonkelnieuwe start. Ook zo op de blog. SkinnyLove brengt je graag op gezonde ideeën en doet dat door nieuwe zuiverende gewoontes te promoten. Of misschien wil je wel duurzamer met je inkomsten omspringen, of een frisse wind door je schoonheidsroutine laten waaien? Hoe dan ook, dit is het enige moment van het jaar waarop iedereen collectief bezig is met z’n leven te beteren. Laat jezelf meevoeren op deze golf van energie! Zorg goed voor jezelf en denk aan de vruchten die je gezonde levensstijl af zal werpen.

3. New year, same you

Sommige mensen worden bepaald niet blij van een frisse start. De blues zijn hen steeds weer te slim af. Het is zeker niet erg als je wat langer geplaagd wordt door depressieve gevoelens. Blijf erover praten met een specialist. Je hoeft je ook nergens voor te verantwoorden tegenover de buitenwereld. Gun jezelf de tijd. En nogmaals: leg jezelf in de watten. Het belangrijkste is dat deze sombere tijden je niet afmatten. Je lichaam en geest moeten er later soepel weer uitkomen. Drink vaak verwarmende, natuurlijk oppeppende dranken zoals gember en matcha. Neem elke dag van dit nieuwe jaar zoals hij komt, maar blijf wel overal kansen zien (want die zijn er ook echt!).

4. Kom onder de mensen

De januariblues lijken natuurlijk erg op SAD (Seasonal Affective Disorder), die soms al in de herfst maar nog vaker ‘s winters de kop op steken. Als jij ook elk jaar alleen maar op de bank wil hangen, of zelfs zou willen wegkruipen in een donker hol tot het licht weer schijnt, ben je zeker niet alleen. Maar het is juist door vrienden en familie te blijven zien, dat je je weer beter voelt. En waarom zou je de twee niet combineren: lekker cocoonen maar dan met z’n tweetjes (of meer)? Er zijn wel meer mensen die graag binge watchen en lekker relaxen met een maskertje op. P’jama party, anyone?  

En die ugly christmas sweater? Hou die nog maar aan tot aan dikketruiendag! (De volgende editie valt op 19 februari 2019). Zo’n slobbertrui is trouwens indirect één van de beste dingen die je kan doen voor je lijn.

ONZE EIGEN WINKELS