geneeskracht van kruiden

De geneeskracht van kruiden: deze mogen niet ontbreken in jouw keuken

Een gezonde maaltijd smaakt des te beter met heel wat kruiden erbij. De smaakmakers die je gerechten die laatste finishing touch geven. Kruiden dragen zelf ook bij aan een gezond lichaam, doordat ze een geneeskrachtige werking hebben. Over de geneeskracht van kruiden kunnen we blijven schrijven, maar we selecteerden enkele favorieten. Deze kruiden mogen absoluut niet ontbreken in jouw keuken.

1. Kurkuma

pijn verlichten

Een toppertje om mee van start te gaan: kurkuma. De geelwortel voegen we maar al te graag toe aan onze maaltijden, om ze een beetje sterker te maken van smaak én om te genieten van de vele gezondheidsvoordelen. Het extract uit de kurkumaplant ontgift je lever, werkt tegen vermoeidheid, helpt tegen depressie en andere neerslachtige gevoelens en heeft een ontstekingsremmend effect. Dat laatste zorgt ervoor dat wondjes vlug genezen, acne vermindert en zelfs reumatische ontstekingen wegblijven. Het sterbestanddeel van kurkuma is curcumine. Dat ingrediënt zou verantwoordelijk zijn voor de sterke anti-oxidatieve en onstekingsremmende eigenschappen.

Lees ookRECEPT: gegrilde bloemkool met koriander en kurkuma

2. Basilicum

basilicum

Over basilicum niets dan goeds. Dit kruid is meestal standaard terug te vinden in ieders kruidenrekje en daar gaan wij helemaal mee akkoord. Het oorspronkelijke Indiaanse basilicumplantje kreeg niet voor niets een heilige werking toegeschreven. Zowat alle Italiaanse gerechten die we lekker vinden, bevatten basilicum. We wanen ons dus meteen in Italiaanse sferen wanneer we de typerende geur ervan ruiken. Wat het kruid voor je doet? De ontstekingsremmende stoffen maken het immuunsysteem sterker. Je stressniveau gaat ervan naar beneden en de kwaliteit van je cardiovasculaire gezondheid naar boven. Verder ondersteunt basilicum de werking van een gezonde lever en een vlotte spijsvertering. Kom maar hier met die basilicum.

Lees ook5 x wat het keukenkruid basilicum voor je lichaam doet

3. Koriander

koriander

Koriander: je houdt ervan of je houdt er niet van. Heel wat mensen vinden dat het aromatische kruid naar zeep smaakt, terwijl anderen er niet genoeg van krijgen. Of je het nu graag lust of niet: het staat vast dat koriander gezond is. Je vindt in het kruid vitamine K, vitamine B, vitamine C en vitamine E terug naast een verzameling van mineralen zoals ijzer en magnesium. Stuk voor stuk gezonde voedingsstoffen die je lichaam graag gebruikt om je spijsvertering en de werking van de darmflora te stimuleren. Misschien toch die zeepsmaak maar over het hoofd zien?

Lees ookHoe komt het dat koriander voor sommigen naar zeep smaakt?

4. Look

geneeskracht van kruiden

De plant uit de lookfamilie heeft een enorm sterke geur. Het sterke aroma van look wordt niet door iedereen gesmaakt, maar de smaak zelf zeker wel. Een teentje look in je gerecht levert je een feestelijke smaakcombinatie op. Je kan de lookplant eten met schil er nog aan of het kruid verwerken in salades of koude maaltijden. In de plant vind je vitamine B1, vitamine B6, vitamine C, selenium, mangaan, calcium, koper, kalium, fosfor en ijzer terug. Een serieus lijstje, waarvoor we dat sterke aroma graag over het hoofd zien. Look kan ziektes bestrijden, het immuunsysteem versterken, de bloeddruk verlagen en de cardiovasculaire gezondheid verbeteren.

Lees ook4 natuurlijke manieren om eten meer smaak te geven

De geneeskracht van kruiden, daar valt niets tegenin te brengen. Een gemakkelijke en natuurlijke manier om jouw lichaam een extra gezondheidsboost te geven.

ONZE EIGEN WINKELS