zenuwen tegengaan

Dankzij deze verrijkende technieken kan je zenuwen tegengaan

Zenuwen die opspelen en kriebels in de buik brengen vaak een onrustig gevoel met zich mee. Niet ideaal wanneer je net een belangrijke presentatie of afspraak hebt waarbij je rustig moet blijven. Gelukkig zijn er voldoende manieren om de zenuwen wat te verminderen. Via deze verrijkende technieken kan je die zenuwen tegengaan.

Iedereen is wel eens zenuwachtig. Net voor dat evenement waar je weken naartoe leefde of enkele minuten voor een eerste date of een moeilijk gesprek is het absoluut normaal dat de zenuwen even toeslaan. Soms valt het mee en zijn het slechts voorzichtige kriebels in je buik die duidelijk maken dat er iets spannends staat te gebeuren, andere keren krijg je geen hap binnen en heb je het gevoel dat je hart bonst in je keel. Dankzij deze technieken krijg jij die zenuwmonsters onder controle.

1. Rustige ademhaling

zenuwen tegengaan

Wanneer je zenuwachtig bent, ga je regelmatig ongemerkt je ademhaling versnellen, waardoor die oppervlakkiger wordt. Dit kan voor meer onrust in je lichaam zorgen en het zenuwachtige gevoel verergeren. Wat hierbij helpt, is jezelf bewust worden van je ademhaling en die proberen te controleren. Adem rustig in en uit en probeer te luisteren naar hoe je in- en uitademt. Dat klinkt heel simpel, maar het werkt wel. Zonder je even af en focus hierop, je zal merken dat je meteen heel wat kalmer bent.

2. Is je angst relevant?

Waar ben je eigenlijk bang voor? Op veel momenten zijn de zenuwen erger omdat we piekeren over wat er allemaal fout kan gaan. Stel je voor dat je een black-out krijgt, dat die date fout loopt of dat je de verkeerde dingen zegt in een belangrijk gesprek. Wanneer je merkt dat je begint te piekeren, probeer dan even realistisch te zijn: wat is de kans dat het allerergste ook écht gebeurt? Zo kan je dat paniekerige gevoel meer relativeren, waardoor je wat kalmer wordt.

Lees ookGelukkig worden? Dit is wat je moet vermijden

3. Frisse lucht

zenuwen tegengaan

Ben je ergens aan het wachten voor je datgene waar je zoveel zenuwen voor hebt moet doen? Ga dan even naar buiten als dat nog kan. Met een korte wandeling of gewoon wat frisse lucht kan je zenuwen tegengaan zonder problemen, de verandering van de omgeving zal je goed doen. Probeer jezelf bewust te zijn van dat moment. Je staat buiten en kan goed in en uit te ademen terwijl je geniet van het uitzicht en van de verkoeling. Op die manier verleg je de focus van al je gepieker en de zenuwen naar wat er zich om je heen afspeelt.

Lees ook30 minuten wandelen verandert meer dan je ooit vermoedde

4. Een goede voorbereiding

Of het nu gaat om een presentatie voor je werk, een sollicitatiegesprek of een persoonlijke afspraak, wanneer je goed voorbereid bent, krijgt jouw zelfvertrouwen ongetwijfeld een boost. Oefen gerust voor de spiegel of voor je partner. Zo weet je exact wat je wil zeggen en weet je dat je het gaat kunnen. Als je jezelf even verliest in het gepieker, denk dan eens na: als het ergste daadwerkelijk gebeurt, hoe ga je reageren? We zeggen niet dat je hierdoor helemaal geen zenuwen meer hebt, maar door meer zelfvertrouwen zijn ze wel gemakkelijker te bedwingen.

Lees ookWaarom je meer activiteiten alleen moet doen

Dankzij deze vier technieken kan jij zenuwen tegengaan en je zorgen meer aan de kant schuiven. Zo ben jij helemaal klaar voor die belangrijke gebeurtenis!

Summer Booster

ONZE EIGEN WINKELS