fases dieet

De 5 cruciale fases van elk dieet (en zo overleef je ze!)

Tussen ‘ai’ (Ben ik dat:(?) en ‘oh!’ (‘Ben ik dat!? Ik mag er best wezen’) zitten de 5 cruciale fases van elk dieet. Ken jij ze alle 5? 

Eventjes schetsen. Tussen de teleurstelling die je voelt na het zien van een ‘dikke’ foto, en de trots als je de vruchten plukt van je dieet, zitten 5 cruciale fases die iedereen doormaakt.

1. Ontkenning

Strikt genomen hoort deze fase niet bij je dieet. Als je de ernst van de zaken ontkent, doe je immers niets aan je gewicht. Maar in de meeste gevallen is het een kwestie van struisvogelpolitiek. Ook al steek je je kop in het zand, toch weet je dat overgewicht op termijn problemen op gaat leveren. Misschien heb je er al last van. Misschien nog niet direct in de vorm van voelbare gezondheidsproblemen, maar zeg nu zelf: hoe lang mijd je al het strand, het zwembad… of zelfs zonnebaden in de tuin? Nog andere geheide tekenen van ontkenning zijn: jezelf wegknippen in foto’s en filmpjes, broeken met ritsen uit je kast verbannen en je je laatste aankoop van een bikini niet meer herinneren.

2. Bewustwording

fases dieetAls je dit artikel leest, is de kans groot dat je in deze fase bent beland. Je begint stilaan verder te kijken dan de snelle hap en voedingsarme snack. Maar je wil ook gewoon van die buik af. Alleen loopt het hier vaak al fout: in deze fase word je je bewust van het probleem, maar je weet niet hoe dit aan te pakken. In deze aanloop naar je vermageringskuur heb je nood aan een degelijke ondersteuning. Via ons online voedingsadvies vind je die bij SkinnyLove op elk uur van de dag.

3. Voorbereiding

Tijdens deze fase is het handig als je je eetgewoontes plichtsgetrouw onder de loep neemt. Probeer dit minstens een week vol te houden. Schrijf niet alleen op wat je eet, maar ook wanneer. En ja, zelfs waarom. Het is namelijk superbelangrijk om je valkuilen en triggers te kennen. Zodra je aan je dieet begint, is het belangrijk om tussendoortjes te blijven eten. Het is daarbij wel cruciaal om het om de juiste redenen te doen. Weet je bijvoorbeeld dat je elke avond om 22 uur gaat emo-eten, moet je een omweggetje zoeken om deze blokkade te vermijden.

Daarom moet je tijdens deze fase ook weten dat diëten over meer dan eten gaat. Het gaat over je levensstijl, dus sporten, voldoende rust en het vermijden van stress zijn ook belangrijke onderwerpen waar je goed over na moet denken. Om relaxatietechnieken aan te leren, kan je langs gaan bij een sofroloog.

Zoek je ideeën om meer te bewegen? Onze blog staat er bol van. Eén van de allereenvoudigste ideeën vind je in dit artikel.

4. Actie

Dit had je waarschijnlijk nooit gedacht: overgaan tot actie staat pas op nummertje 4 in de lijst! Maar je zal zien: als je goed voorbereid bent, overleef je deze cruciale fase met minimale moeite. Daarmee willen we niet zeggen dat alles van een leien dakje zal lopen. Overal zal je verleidingen tegenkomen. Dat is normaal. Het komt erop aan hoe je hiermee omgaat. Het belangrijkste is dat je tijdens deze fase een goede ondersteuning vindt, bij je familie en vrienden. Die moeten jouw motivatie en wilskracht mee dragen.

Twijfel je of je goed bezig bent? In onze blog geven we je graag allerlei voedingstips, zoals bijvoorbeeld deze blogpost over gezonde tussendoortjes. Tijdens elke fase van je dieet staat ook ons team van diëtisten en gezondheidsspecialisten voor je klaar. Laat je adviseren door onze medewerkers.

5. Onderhoud

Tijdens deze fase geniet je stilaan van de mooie resultaten van je inspanning. Hier en daar zal je complimentjes krijgen, die je ego strelen en je nog trotser maken op je spiegelbeeld. Toch schuilt er een addertje in het gras. Zorg ervoor dat je met aandacht blijft eten en gezonde keuzes maakt… Blijf in bewegen en houd je nieuwe, gezonde levensstijl in stand. Zoals steeds helpt onze blog je verder op weg!

ONZE EIGEN WINKELS