boerenkool

Boost je dieet op een vlotte manier met boerenkool

The queen van gezonde voeding is ongetwijfeld boerenkool. De groene bladgroente draagt al lange tijd deze bekroonde titel. Terecht? Zeker! Ook wij zijn absoluut fan van boerenkool. Je boost er niet alleen je dieet mee, maar profiteert daarnaast van nog vele andere koninklijke gezondheidsvoordelen. Dit is alles wat boerenkool voor jouw lichaam doet.

Meer over boerenkool

boerenkool

Boerenkool heeft dan wel ‘boer’ in zijn naam, als groenten in een standenmaatschappij zouden leven, zouden ze toch wel bovenaan bij de koninklijke familie staan. Waarom? Omdat boerenkool wel héél gul is voor onze gezondheid en een heel positieve impact op ons lichaam heeft.

De boerenkool is lid van de koolfamilie brassica oleracea en is gerelateerd aan kruisbloemige groenten zoals gewone kool, broccoli en bloemkool. Het is duidelijk dat deze familie hoge toppen scheert in gezondheidskringen. In een portie rauwe boerenkool zitten amper calorieën en amper vetten, maar wel heel wat vitamine A, K, C, B6 en mineralen zoals mangaan, calcium en magnesium. Het bevat enorm veel voedingsstoffen, waardoor het ideaal is om je gezondheid en je dieet een boost mee te geven.

1. Een hoog ijzergehalte

gezond haar

Boerenkool bevat enorm veel ijzer, meer dan spinazie bijvoorbeeld, de groente waarvan meestal wordt gedacht dat het de meest ijzerrijke groente is. Ijzer is essentieel voor een optimale gezondheid, omdat een tekort eraan leidt tot een laag hemoglobingehalte. Hemoglobine is noodzakelijk als bouwstof voor de rode bloedcellen die verantwoordelijk zijn voor het transport van zuurstof over het hele lichaam. Een ijzertekort zorgt hierdoor vaak voor een tekort aan deze bloedcellen en bijgevolg ook voor bloedarmoede. De ijzervoorraad moet dus zeker voldoende aangevuld worden. De groene bladgroente kan je hier een handje mee helpen.

Lees ookDeze voedingsmiddelen helpen als oplossing voor ijzertekort

2. Betere cardiovasculaire gezondheid

boerenkool

In boerenkool vind je kalium, vitamine C en vitamine B6 terug. Die vitaminen en mineralen ondersteunen een goede cardiovasculaire gezondheid. Iets wat nogal essentieel is om een gezond lichaam te hebben. Een hogere inname van kalium associëren we met minder risico op beroertes en hart- en vaatziekten. Waarom? Omdat kalium de bloeddruk stabiliseert, doordat het een negatief effect van natrium op de bloeddruk neutraliseert.

Lees ookVerwen je hart: deze voeding zorgt voor een gezond hart

3. Sterkere botten

abrikozen

Wie weinig vitamine K opneemt, zou een hoger risico hebben om meer botbreuken op te lopen. Zeker op oudere leeftijd is voldoende vitamine K en calcium dus heel belangrijk. Twee voedingsstoffen die boerenkool allebei in zich draagt. Bovendien bevordert vitamine K de opname van calcium, wat weer een boost is voor de botstructuur. Je hebt calcium nodig om het botweefsel te onderhouden en om je zenuwen en spieren goed te laten functioneren. Calcium vind je verder nog terug in voeding zoals kaas, zalm, broccoli en abrikozen.

Lees ookGezond tot op het bot: 4 effectieve tips voor gezonde botten

4. Vlottere spijsvertering

prei

Een vlotte spijsvertering hebben we nodig om ons helemaal goed in ons lichaam te voelen en om ons dieet goed te laten verlopen. Alle vezels, vitaminen en mineralen in boerenkool helpen onder andere constipatie te voorkomen en een gezonde spijsvertering te ondersteunen. Die vlotte spijsvertering komt je darmflora goed uit, waardoor ook deze optimaal werkt.

Lees ookSpijsverteringsproblemen? Dit kunnen de onverwachte oorzaken zijn

5. Boost je dieet

koud douchen gezond

De boerenkool is ideaal om toe te voegen aan je dieet. Het bevat weinig calorieën, maar wel ontzettend veel vezels, vitaminen en mineralen. Wat vetten betreft, is alleen het omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur is aanwezig. Een vetzuur dat je lichaam goed kan gebruiken en dat vetverbranding stimuleert. Door de lage calorie-inhoud en door de hoge voedingswaarde van de groente, kan het dat getalletje op de weegschaal flink omlaag halen in combinatie met een evenwichtig voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging.

Lees ook4 dikmakers die je beter kan vermijden als je wil afvallen

Genoeg redenen om fan te worden van deze groene bladgroente.

ONZE EIGEN WINKELS