hoofdpijn stress

Wetenschappelijk bewezen: van mannen krijg je hoofdpijn (en het kan zelfs nog érger)

Ben jij een vrouw die omringd wordt door mannen? En dan vooral op je werk? Dan verdien jij een pluim! Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat vrouwen met overwegend mannelijke collega’s veel last hebben van hoofdpijn… of nog erger: stress.

Cortisol

Het onderzoek legt een verband tussen vrouwen met veel mannelijke collega’s en cortisol. Kort gezegd is cortisol een stresshormoon. In deze drukke tijden is het vast niet de eerste keer dat je over dit kwalijke stofje hoort praten. We hebben er allemaal een dosis van nodig om te functioneren. Alleen is de balans in je hormonen van belang. In normale omstandigheden schommelt het niveau van cortisol in je lichaam gedurende de dag. Maar wat bleek?

De hormonen van dames in echte ‘mannen’beroepen (bouwvakkers, garagisten, loodgieters…) liggen flink overhoop. In een werkomgeving met 15% of minder vrouwen kampt deze minderheid met een erg onregelmatig niveau aan cortisol.

Hoofdpijn

Het probleem bij deze werkneemsters is dat ze zich niet helemaal thuis voelen op de werkvloer. Vaak vinden ze hun mannelijke collega’s erg competitief. Ze voelen zich onzeker of ze de job wel aankunnen. Soms vinden ze geen aansluiting bij hun collega’s en zonderen ze zich af. Door al die eenzaamheid en angst staat hun hoofd op barsten. De oorzaak? Een overschot aan cortisol, waardoor klachten als hoofdpijn en stress snel de kop opsteken.

Stressmannen hoofdpijn stress

Door de band genomen hebben vrouwen in een mannenomgeving een minder gezond leefpatroon. Aanhoudende mentale onrust kan leiden tot chronische stress (of hoofdpijn). Daardoor gaat je weerstand snel achteruit, waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes.

Conclusie?

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar laat je hoofd niet op hol brengen. Probeer afstand te nemen. Maak het probleem bespreekbaar. Hou steeds in je achterhoofd dat je (mentale én lichamelijke) gezondheid primeert. Laat je adviseren om meer in balans te komen.

Een makkelijk begin is er voor te zorgen dat je weerstand weer op peil komt. Vul hiervoor bijvoorbeeld je dieet aan met natuurlijke (én lekkere) middeltjes voor een betere resistentie. Je zal het verschil al snel merken!

ONZE EIGEN WINKELS