bewegen cholesterol

Is jouw cholesterol te hoog? Dankzij deze 6 tips verlaag je actief je cholesterol

Elke dag een beetje meer bewegen, helpt om je gewicht op peil te houden en overgewicht te vermijden. Overgewicht is vaak direct gelinkt aan een te hoge cholesterol. Door voldoende te bewegen, verlaag je actief je cholesterol. Wij verklappen je 6 manieren om dat te doen:

1. Wandelen

Een stappenteller mag, maar moet niet. Mits een beetje puzzelen, kan je wandelen makkelijk in je agenda opnemen. Wandel eens een bushalte verder, laat de hond (van de buren) uit… Probeer bijvoorbeeld eens het Active10-principe uit. Hierbij maak je drie keer per dag een korte, maar stevige wandeling van 10 minuten.

2. Fietsen

Net als wandelen, is ook fietsen erg gezond. Heb je al eens aan fietsen naar het werk gedacht? Gezond én heerlijk ontspannend, zowel voor als na het werk. Probeer ook voor kleine boodschappen de auto te laten staan en voortaan de fiets te nemen. Wil je heel intens calorieën verbranden? Leef je dan eens uit tijdens een lesje spinning.

3. Zwemmen

bewegen cholesterolZwem jezelf gezond! Door baantjes te trekken worden al je spieren getraind, zonder ze te veel te belasten.

4. Joggen

Sommigen vinden het heerlijk, anderen vermijden het. Één ding is echter zeker: door te joggen verbrand je veel calorieën en gaat je hartslag flink omhoog. Ideaal als je je cholesterol wil verlagen dus!

Wil je ook weten wanneer je het hoogste aantal calorieën verbrandt? Dit lees je hier.

5. Fitness

Een abonnement van de sportzaal zorgt voor veel afwisseling: je kan aan heel wat verschillende disciplines doen op 1 plek en vaak op korte tijd. Denk aan de loopband, crosstrainer, roeitrainer maar je kan ook afzonderlijke spieren trainen op krachttoestellen. Of je kiest ervoor om op korte tijd stevig te zweten tijdens een intensieve groepsles.

6. Yoga

Sommigen beschouwen yoga niet als beweging. Dat zijn vaak de mensen die het nog niet uitgeprobeerd hebben! Als je een goed ritme aanhoudt en je doet de oefeningen gedisciplineerd, is yoga meer dan een volwaardige sport.

Hoe lang bewegen?

Om je cholesterol in toom te houden, hoef je niet meer dan 30 minuten per dag te bewegen. Zweten of moe worden zijn geen vereisten. Wel is het goed om je hartslag omhoog te laten gaan, wat zich uit in een versnelde ademhaling.

Nog een extra duwtje in de rug nodig? Ondersteun je dagelijkse beweging met dit drankje in poedervorm: erg handig voor in je handtas, op het werk of in de auto.

Is een half uur sporten in één keer te veel voor je? Maak er dan bijvoorbeeld twee of drie losse trainingen van, op verschillende momenten van de dag. Ook op deze manier verbetert je conditie en verlaagt je cholesterol.

ONZE EIGEN WINKELS