positiever zelfbeeld

In 5 eenvoudige stappen naar een beter zelfbeeld

Voel jij je goed als je in de spiegel kijkt? Heel wat mensen zijn minder tevreden met wat ze ‘s morgens in de spiegel zien, terwijl iedereen het recht heeft om zich goed te voelen. Voel je jezelf niet zo goed in je vel? Dan is het tijd om daar iets aan te doen. Er is namelijk niemand buiten jij die aan jezelf iets kan veranderen. Voeding is bijvoorbeeld een element dat beïnvloedt hoe we ons voelen en hoe we de relatie met ons eigen lichaam bekijken. Het is een interessant startpunt om uit te vertrekken wanneer je aan je eigen zelfbeeld wil werken. In deze vijf eenvoudige stappen werk je naar een beter zelfbeeld toe. Eentje dat positief is en waarbij je beseft dat je absoluut de moeite waard bent.

beter zelfbeeld

Hoe je het ook draait of keert: onze gezondheid speelt een belangrijke rol in hoe we naar onszelf kijken. Wat je juist eet en de gevoelens die je hebt ten aanzien van eten en je lichaam zijn heel belangrijk om jezelf goed in je vel te voelen. Daarom is voeding als startpunt interessant om aan een beter zelfbeeld en je algemene gezondheid te werken. Veel daarbij draait rond zelfrespect.

Wanneer je jezelf niet de moeite waard vindt, is de kans groot dat je dit gaat uiten door ongezonde keuzes te maken. Waarom zou je gezond eten als het toch niets veranderd? Wie zichzelf voedt met de juiste voeding, beseft maar al te goed dat gezonde voeding bijdraagt aan een gelukkiger zelfbeeld en een positievere mentaliteit. Alleen is het soms moeilijk om die stap te durven zetten. Dus bij deze: draag zorg voor jezelf en investeer in een goede gezondheid. Je bent het waard.

1. Probeer het effect van voeding zelf uit

oestrogeengehalte in evenwicht

De naam ‘voeding’ zegt het zelf al: het is bedoeld om je lichaam te voeden. Wanneer je net hebt gegeten, zou je jezelf energieker moeten voelen en klaar moeten zijn om er weer even tegenaan te kunnen. Is dat niet het geval? Dan is de kans groot dat je niet echt bepaald voedende voeding eet, waardoor je jezelf net vermoeider en minder energiek voelt. Als je heel de tijd moe bent en minder energie hebt, voel je jezelf automatisch slechter in je vel en heb je simpelweg minder zin om alles van je to-do lijstje af te werken.

Vraag jezelf eens af wat je juist at vandaag en hoe je jezelf daarna voelde. Wanneer je er op die manier bewust bij stilstaat, merk je je vlug hoe je jouw eetpatroon het best verandert. Onthoud hierbij ook dat emotie eten niet de oplossing is. Eten om bepaalde gevoelens te onderdrukken, zal die gevoelens niet miraculeus laten verdwijnen. Draag zorg voor je lichaam en kies voor gezonde voeding die jou energie geeft. Neem het effect van de voeding die je eet op jouw energie- en geluksniveau eens onder de loep om een beter zelfbeeld te bekomen.

Lees ookEen natuurlijke energieboost dankzij deze 4 geheime ingrediënten

2. Pure voeding

De grote boosdoeners voor hoe je jezelf in je vel voelt? Natuurlijke suikers en verzadigde vetten. Als je er hier te veel van binnenkrijgt, gaan je hormonen zo hard schommelen waardoor je helemaal uit balans geraakt. Snelle suikers en verzadigde vetten maken je vermoeider en zorgen voor vele energiedipjes. Kies in de plaats daarvan voor natuurlijke en pure voeding. Pure voeding bevat heel veel groenten, fruit, zaden, pitten, vlees en vis met zo weinig mogelijk toegevoegde stoffen. Die pure voedingsstoffen laten je lichaam optimaal functioneren zodat je jezelf energiek voelt en je goed in je vel zit.

Vul dat eetpatroon aan met voldoende hydratatie waarbij je dagelijks 1,5 tot 2 liter water drinkt. Voeg het natuurlijke SkinnyLove toe wanneer je nog een extra portie vitaminen, mineralen en natuurlijke voedingsstoffen wil binnenkrijgen, afkomstig van natuurlijke ingrediënten zoals kurkuma, vijgcactus, gember of groene matcha thee.

Lees ook7 overtuigende redenen om meer pure voeding te eten

3. Focus niet te veel op de weegschaal

vrouwen moeilijker afvallen

Het getalletje op de weegschaal kan heel nefast zijn voor een beter zelfbeeld. Hoe goed je ook bezig bent, als je soms op de weegschaal gaat staan en je bent toch minder afgevallen dan gehoopt, dan voel je je onmiddellijk weer slecht. Vermijd daarom te veel op die weegschaal te gaan staan. Als jij je goed in je vel voelt omdat je gezond bezig bent en je jezelf energieker voelt, dan zit je op de goede weg. Dat getal gaat na een tijdje ook zijn waar je op hoopt, maar ga niet elke dag obsessief kijken of er al een wijziging te merken is. Focus op dat positieve gevoel dat je krijgt uit het eten van die gezonde voeding. Dan ga je vanzelf meer van jezelf houden en komt dat beter zelfbeeld er gratis bij.

Lees ookHoe weet je of je op een gezond gewicht zit?

4. Negeer dat negatieve stemmetje

positief denken

Haalt jouw innerlijk stemmetje je vaak naar beneden? Ook op momenten waarop je eigenlijk echt goed bezig bent? Probeer hier tegenin te gaan en het patroon van de negatieve gedachten te doorbreken. Zou je tegen anderen ook praten zoals je innerlijk stemmetje tegen jou praat? Nee! Ga bewust tegen die negatieve gedachten in en probeer jezelf voor te houden wat wel positief is. Je zal al vlug een effect op een beter zelfbeeld opmerken. Bovendien moedig je jezelf daardoor ook meer aan, waardoor je makkelijker de gewenste resultaten gaat bereiken.

Lees ookOp deze manier maken negatieve emoties jou gelukkiger

5. Wees dankbaar

Je zal bij jezelf altijd wel een of ander werkpuntje vinden wat beter kan. Onthoud dat dit bij iedereen het geval is, ook bij de mensen die wel een positief zelfbeeld hebben. Een belangrijke stap om tot een beter zelfbeeld te komen, is dankbaar zijn voor alles wat je wel bent, hebt of kan. Bedenk bij elk negatief puntje waar je opkomt minstens twee positieve dingen waar je wel tevreden over bent. Wees dankbaar voor hoe je leven eruitziet en voor alles wat wel goed loopt, je zal zien dat die minpuntjes in het niets verdwijnen.

Lees ook5 kleine dagelijkse dingen die je meer geluk brengen

Een beter zelfbeeld start dus grotendeels vanuit gezonde voeding en liefde voor jezelf. Wees niet bang om voor jezelf te kiezen, je bent het waard. Echt waar.

ONZE EIGEN WINKELS