afvallen zwemmen

6 redenen om te zwemmen als je wil afvallen

Wist je dat zwemmen een uitstekende sport is om af te vallen? Als je nog redenen zoekt om je te helpen overtuigen, lees dan mee. Zwemmen is namelijk goedkoop en heeft niets dan voordelen voor je lijf.

1. Zwemmen is goed voor je gewrichten

Ben je iemand die niet graag sport omwille van stramme spieren of gewrichten?  Denk dan even aan het zalige, bijna gewichtsloze gevoel dat je krijgt onder water. In het zwembad kan je makkelijk bewegen zonder druk te zetten op je gewrichten en spieren. In vergelijking met andere sporten heeft zwemmen dan ook een laag risico op blessures.

2. Van baantjes trekken word je blijer

afvallen zwemmenOnder water weegt je lichaam maar 10 % van je normale gewicht. Ook als je eenmaal weer op het droge bent, lijkt dat luchtige gevoel aan te houden. Bij elke plons in het water maakt ons lichaam serotonine aan. Als je vaak genoeg zwemt, word je dus vanzelf minder geplaagd door depressieve gevoelens of boosheid. Bonus: dankzij je opgewekte gemoed wordt het veel makkelijker om niét naar die zak chips te grijpen. Serotonine verdrijft eten om de troost grotendeels.

3. De kilo’s zullen eraf vliegen!

Met zwemmen (niet dobberen) verbrand je ongeveer evenveel calorieën als met hardlopen aan 10km/u. Met een halfuurtje zwemmen verbrand je zo makkelijk 300 kcal. Dat is beter dan wandelen, fietsen en zelfs lopen. Zwem gedurende 30 minuten en wissel verschillende zwemstijlen met elkaar af, zo train je alle spiergroepen.

Zoek je nog een andere manier om je dieet blijvend te ondersteunen? Vervang dan koffie of frisdrank door deze kruidige mix die je metabolisme versnelt.

4. Door te zwemmen zal je beter slapen

zwemmen afvallenNeem je je zwembeurt serieus (tip 3), dan krijgt je lichaam een stevige en volledige workout. Net zoals bij andere sporten zal je hierdoor elke nacht beter slapen. Een diepe nachtrust is trouwens enorm belangrijk als je wil vermageren.

Kersverse mama of papa? Nachtwerker of nachtbraker? Dit drankje heeft een licht Oosterse mandarijnsmaak en brengt soelaas.

5Je hebt minder kans om ziek te worden

Zwemmen balanceert je bloedsuikerspiegel, verlaagt je bloeddruk en het houdt je cholesterol op peil. Door regelmatig te zwemmen krijgt je immuunsysteem een boost en heb je zelfs minder kans om later welvaartsziekten zoals diabetes of een beroerte te krijgen.

6. Minder stress, meer zelfvertrouwen

Tot slot nog een voordeel van formaat: door vaak baantjes te trekken, boek je snel resultaat. In het water verlies je niet alleen spanning in je lichaam, je krijgt ook meer zelfvertrouwen. 70% van de mensen die zwemmen zeggen dat ze zich door te zwemmen beter voelen over zichzelf. Ze zijn mentaal verfrist en ze voelen zich zelfzeker. Minder stress, zorgt voor minder stress-eten. Nog een manier waarop zwemmen je laat afvallen.

Kortom: zwemmen is voor iedereen weggelegd, zeker als je kilo’s kwijt wil. Met dat vooruitzicht mag je nu al zelfverzekerd voelen: je mag er zijn, en je bent goed op weg naar een gezond gewicht!

ONZE EIGEN WINKELS