rode biet

5x doorslaggevende redenen om meer rode biet op het menu te zetten

Niet iedereen is fan van de smaak van rode biet. Nochtans bevatten bietjes heel wat vitaminen, mineralen en voedingsstoffen die je gezondheid ten goede komen. Toegegeven, de smaak kan even wennen zijn, maar je kan de groente evengoed serveren met andere groenten die de smaak wat neutraliseren. Wij verzamelden in ieder geval vijf gezonde redenen om meer rode biet op het menu te zetten. Wedden dat je er spontaan zin in krijgt?

Meer over de rode biet

rode biet

Wat de ID van vitaminen en mineralen betreft, is die van de rode biet zeker indrukwekkend. Op het paspoort van de groente vind je onder andere magnesium, kalium, vezels, fosfor, ijzer, vitamine A, vitamine B, vitamine C, bètacaroteen, foliumzuur en een uitgebreide verzameling antioxidanten terug. Het kleine broertje van de suiker- en voederbiet is dus een cadeautje voor je gezondheid.

1. Beter humeur

Heb je een slechte dag? Door de trimethylglycine in bieten, geraak je snel van dat dipje vanaf. Deze neurotransmitter ondersteunt chemische processen in je hersenen die je humeur positief beïnvloeden. Daarnaast profiteren ook je energie- en concentratieniveau mee van de werking hiervan. Beet it, bad mood! 

Lees ookEen goed humeur dankzij deze 6 simpele trucjes

2. Stimuleert spieropbouw

afvallen

Bieten bevatten borium. Dat is een chemisch element dat essentieel is voor de opbouw van gezonde botten en gewrichten en een grote rol speelt bij de energiestofwisseling en het vetmetabolisme. De stof is populair bij atleten die streven naar meer spieren. Bieten zijn dus ideaal als je vet wil vervangen door spieren.

3. Verbetert spijsvertering

buikvet

Regelmatig bieten eten verbetert de spijsvertering. De bieten zijn rijk aan vezels die de stoelgang vlotter maken en de algemene werking van het spijsverteringsstelsel verbeteren. Bieten verbeteren eveneens de kwaliteit van het bloed, wat opnieuw de spijsvertering bevordert. Een ideale groente voor wie spijsverteringsproblemen of een onevenwichtige darmflora heeft.

Lees ook5 x voeding die helpt tegen het prikkelbaredarmsyndroom

4. Gezonder brein

rode biet

Rode bieten verbeteren de oxygenatie van de hersenen, waardoor ze het hersengebied dat verantwoordelijk is voor ziektes zoals dementie beter beschermen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat wie regelmatig bieten eet een brein ontwikkelt dat sterk lijkt op dat van jongvolwassenen, zelfs wanneer je zelf al ouder bent. Ze houden je brein dus letterlijk jong.

Lees ook4 effectieve tips om je geheugen te trainen voor later

5. Bestrijdt ontstekingen

Door de grote aanwezige hoeveelheden foliumzuur en vezels zijn bieten enorm ontstekingsremmend. Al in het oude Egypte werd de rode biet om deze reden gegeten. Door de ontstekingsremmende functie, verbetert de groente ook het immuunsysteem. Chronische ontstekingen staan in verband met ziekten en aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Het is dus een goed idee om voldoende voeding met een ontstekingsremmend effect op het menu te zetten.

De rode biet is dus niet alleen lekker, maar ook enorm gezond. Ben jij fan?

ONZE EIGEN WINKELS