hoe snel afvallen

5 elementen die bepalen hoe snel we afvallen

Nu de zomer eraan komt, is dit het uitgelezen moment om die laatste overbodige winterkilo’s nog even kwijt te spelen. Ben je al heel wat kilo’s kwijt, maar blijf je nu even op een gewichtsplateau hangen? Dat is vast te verklaren door één van deze vijf elementen die bepalen hoe snel we afvallen.

Wie nog wat extra kilo’s meedraagt, is die ongetwijfeld liever kwijt dan rijk. Toch zal het even duren voor je die kilo’s kwijt bent. Duurzaam gewichtsverlies kost enige moeite en veel geduld. Het stellen van kleine en realistische doelen is hierbij belangrijk om teleurstellingen te vermijden. Daarbij komt ook nog eens dat niemand gewicht verliest op hetzelfde tempo. Het hangt van verschillende factoren af hoe snel we afvallen.

1. Hoeveel kilo’s wil je verliezen

Wie meer weegt, verliest sneller gewicht. Hoe zwaarder je bent, hoe meer energie je lichaam namelijk nodig heeft om alles te laten functioneren. Daardoor ga je ook op een natuurlijke manier meer calorieën verbranden. Dat verklaart meteen waarom je aan het begin van je dieet meer gewicht verliest en waarom die laatste overbodige kilo’s er langer blijven aanplakken. Eens je al wat bent afgevallen, moet je jouw dieet opnieuw aanpassen op basis van je nieuwe gewicht. Een diëtist, een huisarts of een voedingsspecialist kan je hier het best bij helpen.

2. Hoeveel calorieën je eet

hoe snel afvallen

Het idee dat je sneller afvalt wanneer je veel minder calorieën eet, is eigenlijk een mythe. Je hebt nog steeds een bepaald aantal calorieën nodig om de dag door te komen. De calorieën uit je voeding worden omgezet in energie die je lichaam absoluut nodig heeft om te kunnen functioneren.

Wie te weinig calorieën eet, zal zich zwakker voelen. Maak dus geen drastische veranderingen maar verander je calorie-inname geleidelijk aan zodat je lichaam aan je nieuwe eetpatroon kan wennen. Zo zal je het ook makkelijker volhouden op lange termijn.

3. Hoeveel je beweegt

touwtjespringen

Het concept van afvallen zit redelijk simpel in elkaar: je moet meer calorieën verbranden dan je verbruikt. Dat betekent dus onvermijdelijk dat lichaamsbeweging nodig is om gewichtsverlies te stimuleren. Eet je minder, maar beweeg je bijna niet, dan zal je minder resultaten zien. Dat hoeft gelukkig niet te betekenen dat je intensief moet gaan sporten. Mensen die gematigd sporten of bewegen verbranden ook voldoende energie om te kunnen afvallen. Het lichaam past zich aan het activiteitsniveau aan dat het gewoon is.

Lees ookMakkelijke tips voor meer beweging op kantoor

4. Hoeveel vocht je lichaam vasthoudt

effect zout lichaam

Wat je eet en je lichaamssamenstelling hebben een invloed op hoeveel vocht je lichaam vasthoudt. Dat vocht kan ervoor zorgen dat je meer weegt. Zout is bijvoorbeeld een boosdoener op dit gebied, het zorgt ervoor dat we veel water vasthouden en dat onze enkels bijvoorbeeld opzwellen. Koolhydraten veroorzaken ook snel een opgeblazen gevoel. Die hoeveelheid vocht beïnvloedt het cijfer op je weegschaal meer dan je zou verwachten.

Lees ookDikker tijdens de menstruatie: feit of fabel?

5. Hoeveel uren je slaapt

met een schok in slaap vallen

Zit je eetschema goed en beweeg je meer, maar verlies je toch geen gewicht? Dan kan ook slaap een verstorende factor zijn. Wie weinig slaapt of een chronisch slaaptekort heeft, maakt meer stresshormoon aan waardoor het immuunsysteem minder goed functioneert en er meer ontstekingen in het lichaam ontstaan. Verder zal iemand met slaaptekort ook meer behoefte hebben aan ongezonde voeding en suikers. Voldoende slapen is dus heel belangrijk!

Lees ookDaarom is slaaptekort even gevaarlijk als te veel alcohol drinken

Hou zeker rekening met deze vijf elementen die bepalen hoe snel we afvallen!

Summer Boosters - Limited Edition

ONZE EIGEN WINKELS