beter slapen warm weer

5 effectieve tips om beter te slapen met warm weer

Heerlijk dat de zon eindelijk weer aanwezig is en zijn stralen op ons laat schijnen. In de avond zitten we graag gezellig tot laat op een terrasje, maar een beetje verkoeling is wel handig wanneer we dan eindelijk besluiten in ons bed te kruipen. Warm weer brengt soms slapeloze en moeizame nachten met zich mee. Dankzij deze vijf effectieve tips ga jij beter slapen met warm weer.

1. Neem een lauwe douche

beter slapen warm weer

Het is altijd een goed idee om nog een douche te nemen voor je gaat slapen wanneer het zo warm is buiten. Op die manier spoel je dat plakkerige gevoel van je lichaam en daarmee ook ineens de warmte zelf. Neem een lauwe douche om je lichaam te laten afkoelen. Dat is in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken effectiever dan een koude douche. Bij een koude douche koelt je huid wel af, maar gaat je lichaam harder moeten werken om je huid weer op te warmen. Daardoor krijg je het alleen nog warmer. Het lauwe water houdt je lichaamstemperatuur in balans. Vervolgens ben je helemaal afgekoeld voor een rustige nachtrust.

Lees ookWaarom koud douchen gezond is voor je lichaam

2. Weg met de smartphone

wakker worden

Het is altijd een goed idee om je smartphone links te laten liggen vlak voor je gaat slapen. Als je het al zo warm hebt, zorgen elektrische apparaten zoals deze alleen voor nog meer warmte, waardoor je helemaal niet meer kan slapen. Het licht dat van de schermen komt, prikkelt je hersenen, wat een vlotte nachtrust helemaal in de weg staat. Nog niet moe, maar ben je wel al klaar om te gaan slapen? Leg je smartphone dan weg en kruip met een boek of een tijdschrift in je bed tot je slaperig genoeg bent.

Lees ook6 doorslaggevende redenen om meer te lezen

3. Smeer je in

Niet alleen voor je in de zon stapt, moet je jezelf insmeren. Ook erna is het belangrijk om jezelf volledig in te smeren met een aftersun. Dat zal niet alleen helpen wanneer je verbrand bent, maar heeft ook een frisse en afkoelende werking. Je huid is gehydrateerd en je bent helemaal klaar om te gaan slapen.

4. Drink water

gezonde keuzes

Als je het echt te warm hebt en je kan absoluut niet slapen door de hitte is een flesje water om de dorst te lessen handig. Hoe warmer het is, hoe vaker je wakker wordt en snakt naar water. Tijdens onze slaap krijgen we geen water binnen en zijn we gedehydrateerd. Bij heel warm weer voelen we ons soms extra uitgedroogd. Daarnaast is water naast je bed handig voor als je jezelf even wil opfrissen wanneer je de warmte echt even niet meer kan verdragen.

Ook overdag is het belangrijk om voldoende water te drinken, zodat je lichaamstemperatuur constant blijft. Op die manier heb je voortdurend de nodige afkoeling waar je naar snakt en zal je het al veel minder warm hebben tegen dat je gaat slapen.

Lees ookVijf overtuigende redenen waarom veel water drinken gezond is

5. Drink warme thee

In plaats van iets fris kan je beter een warme tas thee drinken om je lichaam in slaapmodus te laten komen. Je kan de thee ook vervangen door een natuurlijk slaapmiddel zoals SleepDust. Als je dat drankje ongeveer een halfuur voor het slapengaan drinkt, ga je ongetwijfeld een zoete nachtrust tegemoet. De hoge temperatuur van het warme water doet je lichaamstemperatuur verhogen, waardoor je lichaam zich automatisch aanpast en vervolgens weer de temperatuur doet dalen. Dan koelt je lichaam vanzelf af en zal je sneller in slaap geraken.

Lees ookZo lukt het jou wél om op tijd te gaan slapen

Dankzij deze vijf effectieve tips ga jij beter slapen met warm weer.

ONZE EIGEN WINKELS